Orosz István
művészneve: "Outisz" (senki) 1984 óta
1951 október 24-én született Kecskeméten
1970-75 között végezte a Magyar Iparművészeti Fôiskolát
1977-nen a Zágrábi Animációs Világfesztivál legjobb elsô
filmjének járó díjat nyerte (Csönd)
1981 Krakkói rövidfilmfesztivál díja (Álomfejtô)
1986 V. Országos Alk./Terv. Grafikai Biennálé fôdíja,
Békéscsaba
1986 Oberhauseni
Filmfesztivál Nemzetközi Filmklubok díja (Ah, Amerika)
1988 A tuzlai portré trienálé díja
1990 A 14. Grafikai Biennálé aranyérme, Brno
1991 Balázs Béla díj
1991
A 9.
Lahti Nemzetközi Plakát Biennálé I.díja
1991
A Gyôri
Mediawave Nemzetközi Film és Videofesztvál fôdíja (Vigyázat, lépcsô)
1991
Az Arts
Directors Klub (New York) kitüntetô oklevele
1991 Master’s Eye
Prize, Trnava
1992 VIII. Alk./Terv. Grafikai Biennálé fôdíja, Békéscsaba
1993 Munkácsy díj
1994 Chaumont-i Plakátkiállítás ICOGRADA díja
1986 óta tagja a Ducki Kristóffal, Pinczehelyi Sándorral,
Pócs Péterrel a DOPP csoportnak
2001 American Society of Illustrators aranyérme
2002
A Szolnoki Képzôművészeti Filmszemle fôdíja
A Pannónia Filmstúdió rendezôje, a Magyar Iperművészeti Egyetem vendégtanára. A Széchényi Művészeti Akadémia levelezô tagja. Sokarcú, sok műfajú művész, az anamorfózis (az átváltozás), a trompe l’oeil (szemfényvesztés) sok évszázados műfajának mába transzformálója, aki mindezek filozófiai háterével is foglalkozik. Grafikai stílusára jellemzô, a múltszázadi metszeteket idézô míves, vonalhálós rajz, amit szűrrealista „csavarokkal” párosít. A 80-as években születnek tükörhengeres anamorfózisai: különös rézmetszetei, amelyeknek egy bizonyos pontjára krómozott hengert téve a henger falán újabb kép jelenik meg- sziklás tengerpart fölött Verne Gyula arcképe, egy labirintus közepére helyezett tükörkúpban a Minotaurus bikafeje. A 80-as évek végén, "Anamorfikus testtájak" c. sorozatában a nagyméretű ceruzarajz-testek hiányzó végtagjai tükörhengerekben jelennek meg. A 90-es években született kölünös lépcsô sorozata: plasztikus lépcsôfokora festett életnagyságú testrészek, amelyek egy bizonyos szögbôl nézve a lépcsôn fel- vagy lemenô teljes alak illuzionista képét adják. A 90-es években készíti bravúros látszat architektúráit: leheletfinom rézkarcokon egyszerre kifelé és befelé nyíló ablakokat, megcsavart perspektívájú, abszurd épületsarkokat. Autonóm grafikáival párhuzamosan szürreális hangvételű, fôleg színházi, film és könyvplakátokat készít. Hatásuk egyik titka a monokróm, archaikus ízű rajz és a harsány színhatások frappáns ötvözete. Animációs filmjeiben is vezérmotívum marad az átváltozás. „A sótartó felé” c. filmben (1979) egy vendégség résztvevôje az asztal mellôl az asztalra kerül, ahol kietlen táj lesz a gyűrt abrosz s távoli világítótorony az elérni vágyott sótartó. A „Vigyázat, lépcsô” c. filmben(1989) egy városi bérház lepusztult lépcsôháza tágul abszurd történelmi helyszínné. A „Kert” c. monokróm, metszethatású grafikákból felépült filmben (1993) egy titokzatos kert asszonya fedi fel sellôlétét. Minden műfajában olyan aprólékos gonddal dolgozik, mint egy középkori miniátor. Megörzô típusú művész, aki régi korok művészetének, filozófiájának ôt érdeklô darabjait avantgard látásmóddal – és eszközökkel – emeli a mába.
A Nemzetközi Kepes Társaság alapító tagja, a Fényszimpóziumok visszatérô résztvevôje.
1984 óta használja az „Outisz” (Utisz) művésznevet- Odüsszeusz után szabadon.