Kedves hölgyeim és
uraim,
Ritka a meghivókon az olyan
jelzés, amely a kiállításon túl felhívja
a figyelmet egy barátságra is. A csillámló
mozaikokra húló korunkban, az elmagányosodás
századunkra oly jelemzô idôszakában ezek a jelzések
többet jelentenek, mint szimplán jólesô érzést.
Haris Lászlóból magától értetôdôen
fakad ez, a barátságra való képesség
lényébôl és lényegébôl származó.
S hadd egészítsem ki én is mindjárt egy vallomással
évtizedek óta meghitt batátomnak érzem s vallom
ôt.
A hatvanas években ismertem
meg, s különösen a SZÜRENON csoport és kiállítások
létrehozásának idején vált meghitté
barátságunk.
Ezek a kiállítások a hatvanas évek
végén a társadalmi elvárások ellenére
valósultak meg, egy olyan közegben amelyben a hivatalosságok
mindent elkövettek ,hogy bizonyos törekvések a földalol
nehogy a felszínre jussanak. Ez az idôszak a küzdelem
és a vállalás idôszaka volt. És Haris
a vállalásban is példát mutatott.
A Szürenon kiállítások
résztvevôi közül többen - Haraszthy, Pauer,
Ilyés István, Karátsony Gábor vagy az
itt kiállító Haris László - a
mai magyar mûvészet reprezentánsai közé
kerültek. Eltérô értékekre nyitottan, autonóm
egyéniségekké váltak. Mûveik nagy részét
olyan munkák alkották, amelyek a kelet-középeurópai
lét intenzív átélésébôl
születtek. Ennek az elmélyedt feltárása a közeljövô
feladata. Sajátos hozzájárulásunk az európai
kulturához, csak ezeknek az értékeknek a tudatosításával
vállhat valósággá.
Haris László a fotót,
mint vizuális kifejezési lehetôséget a
hagyományos megközelítésen túl sajátos
eszközként használta és használja ma is.
Idônként szinte kutató eszközként, sajátos
mûszerként - mint jelen esetben is - amellyel meghosszabbítja
érzékelésünk körét és olyan
élmények birtokosává avat bennünket amelyeket
a szemmel tôrténô közvetlen érzékelés
folytán nem vehetünk észre. A felnagyított képrészletek
, a méret váltás önállókifejezô
eszközzé válik. Századunk egyik alap jellemzôje
, hogy a mûszerek segítségével egy olyan világ
válik láthatóvá amelyik eddig túlesett
az érzékelési határon, s igy ezek az eszközök
egy eddig képtelen világot formálnak át, láthatóvá
teszik a láthatatlant. De az avantgard egyik klasszikusa, Paul Klee
szerint a mûvészek feladata is ez : nem a láthatót
kell leképezni, hanem láthatóvá kell tenni
a láthatatlant.
Haris a képek részleteinek
sajátos titkait fürkészi s olyan összefüggéseket
tár fel amelynek meglátása új vizuális
élményekkel gazdagít.
Duchamp jegyezte meg egyszer, hogy
századunk mûvészete olyan, mint a két lövetû
puska, mindent kétszer sütnek el, s a DADA fékevesztett
csödörébôl a század második felére
POP ART hintaló lett. Mély igazságot rejt a gúnyos
megjegyzés ,de ugyanakkor valami mást is takar. A lehetôségek
feltárása, a vizuális inováció szuperszónikus
gyorsasággal száguld el olyan lehetôségek mellett,
melyekkel ha más szempontú, elmélyedtebb vagy meghittebb
viszonyba kerülünk izgalmasabbak lehetnek, mint a rohanás.
Haris amikor új kalandba kezd, valami régit folytat, hiszen
évtizedekkel ezelôtt is készített képrészletekrôl
fotókat - a SZÜRENON kiállítás címlapján
is egy ilyen fotó van. De ez a választás mást
is jelez, azt a belülrôl építkezést s ebbôl
fakadó biztonságot amellyel el meri vállalni
a nem divatosat , le mond a rohanásról , hogy elmélyedtebb
viszonyt alakítson ki valamivel ami részben számára
már hagyomány.
De Haris más különben
sincs háborúságban a hagyománnyal. Azok közé
a modern mûvészek közé tartozik akik nem néznek
értetlenül, sokszor már szinte gyülölködô
elenségességgel a hagyományokra, hanem értô
megbecsüléssel. A Mátyáshegyi kôbányában
végbevitt egykori akciójával a jel és a jelzett
viszonyában az ôskultúrák igazságaira
bukkan.
Haris László szemlélete olyan,
hogy a fényképész számára nélkülözhetetlen
pillanatnyiságot áttudja ittatni az állandóval,
mely virtuálisan tuljadonsága is. Haris képpé
formálja ezt . Ezt példázza a Mázsa téri
akciója amikor éjféltôl éjfélig
hárompercenként készített egy képet,
majd egymás mellé ragasztotta ôket, s a pillanatnyit
a folyamatossággal kiteljesitve egy olyan látvány
strukturát hozott létre amely a periodicitással megláttatta
a villanásnyi valóságban az állandót
is.
Kedves hölgyeim és uraim amikor kezembe
vettem a meghivót, s elolvastam Haris Lászuló kiállításának
címét Új kaland, felidézödött bennem
ifjúkorom egyik legmegejtôbb Appollinaire versének
néhány sora.
"Elitélem a hagyomány és a lelemény e hosszú, vad vitáját a Kaland és a Rend pörpatvarátHaris László azok közé a mûvészek közé tartozik akikben a Kaland és Rend összebékült. Köszönöm türelmüket,
Ti akiknek a szája Isten szájához hasonló E száj maga a rend
Legyetek elnézôk ha minket összermértek azokkal akik ápolják és folytatják a rendet"
Pécs, 1997. október