1963 Lágymányosi
táj. Olajfestmény, 50x70 cm, Budapest Történeti
Múzeum. *
A kép szürkékben tartott tónusaival, a még
rendetlen táj fényeivel ad számot a városrészrôl.
1965 Brooklyn Bridge
, linóleummetszet 40x50 cm , Collection Kennedy Galleries, Newyork
City. *
A neves Galéria tagjai közé vette, amit az akkori világpolitikai
helyzet miatt a tengerentúlról nem
lehetett gyümölcsöztetni. A Brooklyn-híd metszet
a gyûjteményükbe került, egyik nyomata késôbb
a III. Grafikai Biennálén került bemutatásra.
1966 Vitorlások,
velencei üvegmozaik, 36 m2 , társasház uszodája,
New York City USA
Egy új társasház uszodájába, nap-motívum
köré koncentrikus körökbe rendezett 2x2 cm-es ve-
lencei üvegmozaik burkoló szemekbôl készült
kompozíció. A megrendelô kívánsága
szerint sem
absztrakt, sem illuzionista nem lett a mû. Így született
meg az inkább Balatont, mint tengert meg-
jelenítô mozaik. Hullámok, halak, tengeri csillagok
és vitorlások idézik fel a szabad teret
Papírragasztós fejjel-lefelé módon készült
a munka mûtermi része, amit aztán olasz
burkolómeste-
rek építettek be a helyszínen a mûvész
felügyelete alatt.
1966 Csendélet,
márvány-mûkô mozaik 8 m2 , Kisterenye,
Gimnázium.
Az iskola szertári folyosójának végfalán
tardosi vörös márvány háttérben asztal
laboratóriumi
mûszerekkel, kancsó és gyümölcsös tál,
halas csendélet. Az elemek az egyiptomi mûvészetbôl
eredô „legnagyobb felületek elve” szerint jelennek meg, helyenként
mûkô-változatokkal. .
1967 Árvíztábla,
márvány és üvegmozaik, 40x50 cm. Budapest,
Római part.
A tábla az 1965-ös árvíz szintjét jelzi,
kék alapon vörös vonallal. A kompozíció
súlypontja annak
a betûi, melyek a mozaikban az antiqua stílusból alkalmazható
formában jelennek meg.
1967 Állami címer,
velencei üvegmozaik, 1 m2 , I. ker. Mûvelôdési
Ház, Budapest.
A minta adott volt, az üvegfelület változatossága
és vidámsága kívánja feledtetni a súlyos
jelképet.
1968 Madarak, üvegmozaik,
3 m2, Vadászkert Étterem, Budapest.
Velencei vegyes üveganyag. Zöld környezet vesz
körül halakat és növényeket, a felület
többi
részén madarak jelennek meg.
1968 Oszlopburkolat, mettlachi-üvegmozaik,
12 m2, Színház, nézôtér, Szentes.
2 x 2 cm-es mettlachi anyagból, melyet helyenként üvegkockák
élénkítenek.
Két oszlopon függôleges erôvonalak élnek.
1968 onzások márvány-kerámia
mozaik, 1.8 m2 Beton és Vasbetonipari Mûvek üdülôje,
Budapest
Egy, már a falon lévô kerámiakorongot kellett
kiegészíteni. Tört márványból erôvonalak
kötik össze
a régi nagyobb (kerámia) és az újabb (márvány)
körformát, mintegy az égitestek vonzását
érzékel-
tetve. Az érdes márványfelület tompa színnel
él, a súrolt világítás játszik
az anyaggal.
1968 A kiskakas gyémánt
félkrajcárja, márványmozaik 16.5 m2 , Mecseki
Szénbányák Üdülôje,
Fonyód-Alsóbélatelep. A kompozíció
a pénzecske történetét
láttatja az ismert népmesében.
Hármas és hetes elemek szerepelnek: három
pénz, hét ember, hétszer a kiskakas,
hold-nap
együtt, délszláv népviselet (utalás
a pécsi kapcsolatra ) , török császár és
harcosok. A kompo-
zíció játékos, egyúttal
szigorú szerkezetû. A történet balról indul
el, jobbra halad végig a felü-
leten, míg végül gyôz az igazság
, a gazdaasszony visszakapja a krajcárt, immár megháromszo-
rozva azt. (a megjelenítés miatti átköltés)
1968 Régi ház,
olajfestmény 50 x 70 cm, Mûvelôdési Minisztérium,
Budapest. *
1969 Puskin arckép,
márványmozaik, 60 x 80 cm, Mecseki „Puskin” Mûvelôdési
Ház
A kevés mozaik portré-lehetôségek egyike volt.
1970 A Szegedi Fehér-tó
világa, márványmozaik 24 m2 Szeged, Royal Szálló
étterme.
A szálló újjáépítésekor
támadt díszítô igény. A Szegedi Fehér-tó
területének élôvilága. Madarak,
halak, növények, melyek ezen a természetvédelmi
területen találhatók. A természeti
elemek - a
mûfajtól követelt dekoratív módon -
fénnyel és mozgással szövôdnek össze
a kövek ritmusával.
1971 A repülés
története, üvegablak-mozaik sorozat, 24 m2 Hotel Aero,
Budapest.
A szálló házgyári elemekbôl, igénytelen
környezetben épült, indokolt volt, hogy a lépcsôház
és a folyosóvégi ablakok színes üvegei
feledtessék a kinti szegényes városképet.
A témakör megegyezett a szálló nevével.
Mivel az ablakokat idônként nyitni kellett, hagyományos
ólomfoglalatú üvegdíszítmény nem
jöhetett számításba, ezért egy akkor nálunk
még új, ragasztott
eljárás kínálkozott. Ennél
az alapüvegre a színes üvegek mûgyantába
vannak ágyazva, tónusok
beégetése nélkül. A stílus a mozaikhoz
áll közel, azzal a különbséggel, hogy a felület
nem a vissza-
vert, hanem az erôteljes közvetlen fényt sugározza
szét.
1971 Firenzei ékítmények,
márványmozaik-sorozat, Old Firenze Bár, Budapest.
Tizenhárom 70x70 cm négyzetes, illetve 90 cm átmérôjû
kerek tábla. Egy megközelítôleg négyzet
alakú udvaron XIV. szd.-beli firenzei céhjelvények
és címerjellegû épületdíszítések
feldolgozása ,
a falra egymás mellé építve. Az eredetileg
egyszínû kôdombormûvek síkjai egy-egy márványszínre
váltattak át. A megjelenítés idézi a
klasszikus római mozaikokat, ami a díszítmények
renaissance
eredetével alkot összhangot, és az átriumos udvaron
firenzei hangulatot teremt.
1972 Fríz, márványmozaik-sorozat,
12 m2 Gyöngyös, Mátra Szálló Tizenegy, 70
cm átmérôjû
négyzetes és kerek tábla, középen Gyöngyös
város történelmi címerével.
Négy északmagyarországi vár a kerek táblákon,
a többi díszítmény a gyöngyös-pásztói
népmûvé-
szeti elemek felhasználásával fogant. Cserépkancsókon,
tálakon, tányérokon és ruhákon található
díszítések kerültek sarkukra állított
négyzetes felületekre. Ezek, váltakozva a várábrázolásokkal,
a
tôlük szokatlan anyagban is megtartották eredetiségüket.
A díszítmények híven a város szelleméhez
eredeti hangulatot adtak a szálló éttermének,
hivatva voltak megôrizni a kihaló népi formakincset.
1972 Budapest márványmozaik,
25 m2 , Hotel Benczúr, Budapest.
Az étterem fôfalán a Fôváros jelenik meg.
A kép felsô részén a budai, alul a pesti terület,
középen a
Duna vonalával, a hidakkal, a fôbb épületekkel.
A függôleges és vízszintes alkotta derékszögekbe
450 és 600 fokos egyenesek metszôdnek. Az épületek
jellegzetességei egyszerûsített formákkal je-
lennek meg. Az országház tömege népmûvészeti
mintára emlékeztet, a Parlament egyik fekete már-
ványából -mintegy a sors sugallatára-
fehér galambfigura tûnik elô. A kövek mintázata
és
fúgarendszere feloldja és összeköti a Duna vonalában
elválasztott két városrészt.
1978 Embléma, gránitmozaik,
4 m2, Élelmiszeripari Gépgyár, Budapest
Meglévô gyári védjegy a homlokzaton, szürke-vörös-fekete
gránitokból. Kültéri megjelenítésre
kiváló anyag, fagy és színálló.
Megelôzte a késôbbi békéscsabai muráliát.
1981 Esztergom, olaj-tempera
pannó, 24 m2, Labor Mûszeripari Mûvek, Esztergom.
Maga a város jelenik meg a gyár tanácsterme fôfalán
az fontosabb középületekkel, a táji környezet-
tel, és az újjáálmodott „Mária Valéria”
híddal. A kép felsô részén átölelve
a várost a Duna kígyózva
fénylik, ebbe rajzolja bele magát a Bazilika és a
volt-majdani híd. A kép szélein megsûrûsödnek
a
formák, éreztetve az azon túli világot.
A kép végletes stíluselemeket egyesít: a színek
hideg-meleg
játéka és a rejtett árrnyékmotívumok
a szabad tér fényét és levegôjét
sugallják, az építészeti for-
mák viszont konstruktív, építô világot
tárnak elénk. A síkok ferde szögeibe a
kupolák és ablakok
ívei simulnak, azokat lágyan összekötve.
1982 Zene I. márványmozaik
hármaskép, 4 m2, Kodály Zoltán Zeneiskola,
Kecskemét.
A kompozíció baloldalán a kép síkjából
plasztikusan elôléptetett zongorabillentyûzet, jobbján
ugyancsak plasztikus hegedûmotívum ad tárgyi jelzést.
A felületen hullámok haladnak át
függôleges, hangokat jelképezô árnyalatokon.
Középen oszlop alakú egyenesek idéznek orgonát.
1983 Negyvennyolcas zászló,
márványmozaik 50 x 50 cm, Kiskôrös, Petôfi
Múzeum. *
A felület domborúan hullámzik, rajta bemaratva a Vörösmarty
„Szózatának” néhány sora.
1987 Kozmosz, márvány-gránitmozaik,
15 m2 , Békéscssba, Sportcsarnok fôhomlokzata.
A két fôbejárat közötti homlokfalon
kerek mészkôszikla körül fehér márványok
és színes gránitok
keringenek. Fényes és tört kövek váltakoznak.
Az elliptikus forma a nap és bolygórendszerét
jelképezi.
1988 Kôfüggöny,
márványmozaik, 27 m2, Szombathely, Helyôrségi
Klub, aula
A földszinti elôtér végfalán fehér
háttérben színes függôleges márványalakzatok
állnak ôrt.
1990 Hullámzás,
épületkerámia-mozaik, 60 m2, Hotel Hélia uszodája,
Budapest.
A mû anyaga megegyezik az épületnek és az
uszodának fehér kerámiájával, azonos
nagyság és
fúgarendszerrel. Színes csempékbôl
vágott mozaikdarabokból áll össze a két
kép, melyek egyike
oszlopot is burkol. Színes hullámok buknak át egymáson,
fordított szimmetriában a két falfelületen.
1992 Kristálygömb,
márványmozaik térplasztika, 1.5 m, Budapest
Bank Székháza Budapest.
Szabályos ötszögekból álló test csonkolásával
további háromszögek keletkezésével kialakított
téri alakzat, mely gömbformát burkol. Fekete - fehér
térfélen csillagjegyek és az ezeket körbeívelô
szivárvány. A kôpaletta a mészkôtôl
a márványokon és gránitokon át féldrágakövekig
terjed.
1993 Zászló,
1 x 1 m., Honvédelmi Minisztérium elôcsarnoka Budapest.
*
Fekete gránit alapon magyar kokárda. A labradorit feketéjében
lévô csillámok kísérik a többi színt.
1995 Repülô,
márványmozaik 120 x 70 cm, Repüléstörténeti
Múzeum, Szolnok. *
Vízszintes erôvonalak között vadászrepülô
ül rakéták övezte gépi környezetben.
1996 Csillagok és
szivárvány, márványmozaik 3.20 x 8.40
m, budai magánvilla, Budapest.
A mintegy nyolc méter magas lépcsôház falán
felfelé ívelô kompozíció, felhô
és hulló csillagok.
A márványmozaik lépcsôkön is megjelennek
csillag alakzatok.
1998 Zene III. márványmozaik,
4 m2 , Dyckerhoff székház, Dunaharaszti.
Az igazgatói szobában elhelyezett zenei indíttatású
kompozíció.
1999 Híradás,
márványmozaik hármaskép, 3.2 m2, MATÁV
Székház, Sopron.
Három, fekete napkorong felé szárnyaló emberalak
fehér-fekete-szürke kövek együttesében
szimmetriába rendezett elemekbôl, az u.n. „pierre ouverte”
(kinyitott kövek) módon.
2000 Mandelbrot ábra, márványmozaik,
1 x 1 m. Magyar Tudományos Akadémia *
A híres matematikus „almaemberke” fraktál ábrájának
a feldolgozása. A kôkompozíció a tudós
Benoit B. Mandelbrot matematikus tiszteletére készült
márványból, gránitból és olyan
üledékes
onyx mészkôbôl, melyben az f (z) = z * z
+ c képlet látvánnyá formált
változatához hasonló minta
fedezhetô fel.
2001 Káosz és Rend,
márvány-üveg-fém-kerámia-epoxy- mozaik,
4 x 1 m, Polymer Kft. Budapest.
Doktori programjának egyik - kért - u.n. „mestermunkája”
(elôkészületben)
Budapest, 2001. január