Mindig vonzódtam az új technikai eszközökhöz,
de soha nem mondtam le a manuális képzômûvészeti
tevékenység gyakorlásáról. A szitanyomás
a 60-as, 70-es években új sokszorosító technikaként
a magyarországi koncept art és különbözô
konstruktivista irányzatok (minimal art, hardedge stb.) képviselôinek
kedvelt nyomtató eljárásává vált.
Az utóbbi irányzatokhoz hasonló stílusban dolgozva nagyszerû, kísérletezésre és kifejezésre alkalmas eszközt ismertem meg általa. A sokszorosítás mellett számomra fontosabb volt az, hogy lehetôséget nyújtott experimentális sorozatok készítésére. Egy grafikai motívum más és más szín- és formavariációinak elkészítése az alkotás, tapasztalatszerzés, felfedezetés játékos, örömteli folyamatává vált általa.
Az alkotás lehetôségeit más irányban kitágító eszköz a számítógép. A kezdeti idegenkedés – a biztos nem tudom megtanulni és használni attitûdje – után nagyon hasznos és élvezetes eszközként ismertem meg. Az elsô DOS tanfolyam után elhatároztam, hogy alaposabban megismerkedem a kibernetika kínálta lehetôségekkel. 1996-tól kezdôdôen az egyre inkább felhasználóbarát (user friendly) programoknak köszönhetôen sikerült a számítógépet alkotómunkám szerves segítôtársává tenni.
Természetesen felvetôdik ezek után egyrészt az a kérdés mire, és hogyan használható a számítógép a mûvészetek területén, másrészt filozófiai, mûvészetelméleti stb. konzekvenciáit is elemezhetjük.
Mindkettô kapcsán beszélhetünk a tudomány és mûvészet viszonyáról. Ez utóbbival kapcsolatban példaként említhetô a camera obscura, mint festészeti segédeszköz (Leonardo is használta), illetve mint tudományos, fizikai jelenség szemléltetôje. Az említett esetben a tudomány és mûvészet kapcsolata a technika – camera obscura mint technikai tárgy – által valósul meg. Az ún. tudományos impresszionizmus mint elnevezés azt sugallja, hogy ezen irányzat mûvelôi tudományos módszerekkel élnek, pedig csak a színkeverés tudományosan felismert törvényszerûségeit alkalmazza. E két példa is bizonyítja, hogy a mûvészet és tudomány sajátos megkülönböztetô jellemzôi mellett számtalan egymást összekötô és befolyásoló tényezôt is felfedezhetünk. Az elôbbi megállapítást igazolja az ún. kísérleti, jellegû mûvészet, amelynek alkotó módszerei rendkívül – nemcsak nevükben – hasonlítanak a tudományéhoz.
Egy tudományos felfedezés, a fényképezés
széleskörû elterjedése hatásaként
idézhetjük Walter Benjamin ismert és iránymutató
megállapítását: „… sok hiábavaló
éleselméjûséget pazaroltak ama kérdés
eldöntésére, hogy egy megelôzô kérdést
tettek volna fel: vajon a fényképezés feltalálása
nem változtatta-e meg mûvészet összjellegét…?
Feltételezhetô, hogy a látvány
illuzórikus megjelenítésére alkalmas fényképezés
elterjedése mozgatórugója volt a 20. század
eleji nonfiguratív törekvéseknek. Mûvészettörténeti
tény és aktualitás, hogy a fotó és képzômûvészet
interdiszciplináris megjelenési formáinak változatos
és különleges példáinak tanúi voltunk
és vagyunk ma is, bizonyítékul megemlítve néhány
20. századi irányzatot (fotórealizmus, koncept art,
pop art stb.).
Visszatérve a számítógéphez,
aktuális filozófiai probléma továbbá
az ember és a mesterséges intelligencia kérdése.
Az elméleti írások mellett a filmmûvészetnek
sikerült ezt a témát a nagy tömegek számára
is látványos és népszerû formában
feldolgozni, mint azt Ridley Scott: Szárnyas fejvadász és
Wachowski Brothers: Mátrix címû filmekben láthatjuk.
A számítógép szerepét
a vizualitásra szûkítve meg kell említeni, hogy
a kibernetika által generált kép sajátosan
más, mint az elôzô képalkotási módokkal
létrehozottaké. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy
anyagtalan, digitalizált formája csak nyomtatáskor,
levilágításkor, stb. tárgyiasul. A film a fotó
és a televízió a 70-es évek közepéig
analóg médiát képviseltek.
Ma már a filmek nagy részénél
a közvetlen analógia – a látvány filmre, videóra
történô felvétele – keveredik a számítógéppel
létrehozott az analógiás alaptól elszakadni
látszó mozgókképpel.-
Ez az a sokat emlegetett virtuális valóság
– vagy annak kezdetleges formája – amely az analógiák
felállításával a valóság teljes
illúziójára törekszik, majd a tökéletes
illúzió létrejöttekor a valós helyébe
lépve és az analógia alapját is megszüntetheti
(fizikai valóság észlelete).
Természetesen még nem tartunk itt, de tény, hogy a számítógéppel létrehozható vizuális illúzió egyre nagyobb szerepet játszik korunk mûvészetében és vizuális látásmódunk alakításában.
A számítógép elsôsorban a design és mozgóképmûvészet különbözô területeinek megtermékenyítô eszköze. Az ún. hagyományos mûfajok (festészet, grafika, szobrászat) néhány mûvelôje is bátran alkalmazza. Kialakulóban vannak a számítógépes mûvészetnek önálló és intermediális mûfajai, ilyenek: interaktív CD, Internet mûvészet, számítógépes installáció stb.
Én a hagyományos mûfajokban (festészet,
grafika) dolgozva alkalmazom a számítógépet,
amely a szitanyomással ellentétben jóval nagyobb lehetôséget
nyújt a kép megformálására. Szinte korlátlanok
a szín, forma, fény stb. alakítás eszközei.
Persze ne feledkezzünk meg az olyan jó tulajdonságokról
sem, mint a gyorsaság, tárolhatóság, visszaalakíthatóság
stb., amelyek ma már mindenki számára evidensek. Mivel
én mindig szerettem több változatban feldolgozni ugyanazt
a témát nyilvánvaló, hogy a számítógép
nagyon is megfelel munkamódszeremnek. A számítógéppel
végzett munka során hasonló párbeszéd
alakul ki a készülô kép és az alkotó
között, mint pl. a hagyományos festéskor vagy rajzoláskor.
A készülô kép folyamata viszont a különbözô
változatok tárolhatóságának köszönhetôen
egy sajátos egyidejûségben rögzül. Az alkotás
folyamatának fázisai bármikor felidézhetôvé
válnak és az elkészült változatok egyidejû
megjeleníthetôsége, megkönnyíti a végleges
kép létrehozását. A számítógép
továbbá olyan interaktivitást tesz lehetôvé,
amely az eredeti alkotói szándék megvalósítása
során felvetôdô új vizuális ötletek
tovább fejlesztését és kidolgozását
is lehetôvé teszi. . A szükségszerû
konvergens folyamat mellett tehát erôs dominanciát
kaphat szétágazó, divergens alkotói gondolkodás.
Az elôzôekben felsorolt lehetôségek felhasználásával
vázlatokat, terveket készítek, amelyek alapján
képeket festek. Természetesen készítek számítógépes
grafikákat is, amelyek magukon hordozzák a mûfaj jellemzô
sajátosságait, és kinyomtatott formában megvalósulva
válnak önálló grafikai lapokká.