Pap Gábor
mûvészettörténész
VELEMÉR
egy téridõ-gráf mûködési
vázlata
Elõzmények:
Vizsgálataink két irányból
indultak a címben jelzett téma felé: idõrendben
haladva elõször a téridõ-gráf, majd Velemér
irányából.
Jó fél évtizeddel
ezelõtt egy képzõmûvészekbõl,
építészekbõl, mûvészettörténészekbõl
és mûszaki értelmiségiekbõl álló
kis munkaközösség elkezdett foglalkozni azzal a gondolattal,
mi lenne, ha a kultuszok térben, illetve idõben kibontakozó
csomópont-erõvonalrendszereit egységes egészként
az oszthatatlan téridõ kontinuumban vizsgálnánk,
és mint téridõ gráfokat próbálnánk
leírni õket. Ismertük a feladat megoldására
irányult korábbi kísérleteket (hogy csak a
legismertebb neveket említsem, a francia A. Leroi Gouthan, az angol
Norman Lockyer, A. Thom, a német Rolf Müller, Marius Schneider,
az amerikai Geral Hawkins, a szovjet L. F. Zsogin, G. K. Vágner,
B. A. Rübakov stb.), s hamar tisztába jöttünk azzal
is, hogy ilyen irányú vizsgálódásainkkal
nemigen számíthatunk népszerûségre egyetlen
mai, "jegyzékbe vett" szakterület képviselõinek
körében sem. (Vö. M 1975/3., 45-47. o., továbbá
Mûvészettörténeti Értesítõ
1976/2., 127-138. o.) Ez persze nem riasztott vissza bennünket a vizsgálatok
folytatásától.
Idestova annak is fél évtizede
már, hogy hírt kaptunk róla: a veleméri kora
gótikus templom festészeti programját az eddigiektõl
némileg eltérõ szempontok szerint dolgozta fel a templom
tudós plébánosa, Kovács József. A több
mint kétszáz gépelt oldalnyi terjedelmû kézirat
(részleteit a Mûvészet 1977/3. száma közölte,
a 14-19. oldalakon) a templom festészeti díszítésének
a tér három dimenziójában kirajzolódó
csomópontjait szembesíti az ábrázolt szentek,
illetve túlvilági lények ("égiek") naptári
ünnepeinek és "hóráinak" az idõ negyedik
dimenziójában kirajzolódó csomópontrendszerével,
és a két gráf (csomópont-erõvonalrendszer)
között érdekes megfeleléseket mutat ki. Egyetlen
példa: Szent Anna napja (1377. november 19.), azaz a "húsvét
gyökere" és a húsvét napja (1378. április
18. - a templom felszentelésének évére vonatkoztatva)
között pontosan középen helyezkedik el az egyházi
évben a Purificatio (más néven Gyertyaszentelõ
vagy Mária tisztulása, 1378. február 2.) ünnepe.
A veleméri templom térszerkezetébe ez az idõbeli
összefüggés úgy rajzolódik át, hogy
a diadalív déli tövén elhelyezkedõ Mettercia
(Szent Anna harmadmagával) képtõl és a diadalív
északi tövén megjelenõ Kálváriától
egyenlõ távolságra, a szembe esõ nyugati bejárati
ajtó fõlé a Purificatio képjele, a pelikán
került. (Võ. M 1977/3 19. o.)
Azt hiszem, e helyütt nyugodtan
eltekinthetek mindazon szakirodalmi passzusok ismertetésétõl,
amelyekben ilyenfajta megfelelésekre direkt vagy indirekt utalás
történik. Annyit azonban meg kell jegyeznem, hogy az általam-általunk
eddig elért szakmunkák kivétel nélkül
szimbolikus, azaz pusztán megegyezésszerü megfeleltetések
elvén alapuló, közvetlenül azonban visszaigazolhatatlan
kapcsolódást tételeztek fel az általuk vizsgált
kultuszhelyek belsõ csomópont-erõvonalrendszere és
a velük kapcsolatba hozott liturgikus, illetve bibliai és szenttörténeti
eseménysorok között.
1976 tavaszán, az említett
publikáció (M 1977/3., 14-19. o.) elõkészítése
során elérkezettnek láttuk az idõt arra, hogy
a két irányból elindult vizsgálódássort
összekapcsoljuk, és próbaméréseket végezzünk
annak felderítésére, vajon a jelzett kétféle
(térben, illetve idõben kirajzolódó) csomópont-erõvonalrendszer
direkt módon is kapcsolatba hozható-e egymással s
ha igen, mi módon? Addigra már világos volt számunkra,
hogy az idõ dimenzió sem an und für sich ("önmagában
és önmagáért") értelmezésben kell,
hogy szerepeljen ebben a gondolatmenetben, hanem úgy ahogyan a vizsgált
összefüggésrendszer születésének ill.
rendeltetésszerû funkcionálásának korábban
szerepelt, azaz "égiek" viselkedésének egyik lehetséges
dimenziójaként, az objektív vizsgálhatóság
határai közé szûkítve a kérdést:
a fényes égitestek mozgásának közegeként.
Márpedig, ha ilyenként vizsgáljuk, akkor az idõdimenzió
bármikor neházségek nélkül - és
hozzó látványosan! - átfordítható
a tér mindhárom dimenziójába, csak annyi feltételt
kell biztosítanunk, hogy az "átfordítás" helyszínén
a sötétség mindenkor jól elváljék
a világosságtól (másszóval a sötétkamra
elvet kell alkalmaznunk), továbbá, hogy a folyamat viszonylag
kisszámú megfigyelõ (ideális esetben egyetlen
személy) számára viszonylag kis területrõl
(ideális esetben egyetlen pontról) viszonylag kevés
helyváltoztatással (ideális esetben idõegyég
alatt végzett egyetlen teljes körbefordulással) valamennyi
lényeges mozzanatában áttekinthetõ legyen.
És ezzel egyszersmint alapokon definiáltuk minden idõk
és helyek elemi kultuszterét ill. kultuszcselekményét.
Legalábbis számunkra ez a feltételezés kézenfekvõnek
tûnt, és az a tény, hogy a hazai és mintául
szolgáló külföldi szakirodalom, eddig nem dolgozott
ki ill. nem igazol még ilyenfajta hipotózist semmiképpen
sem riaszthatott vissza bennünket attól, hogy megkíséreljünk
a végére járni.
Az "égiek" mozgásának
közérdeküen fontos pontjaira (a "pont" itt térben
is, idõben is értendõ, és mindkettöben
egyformán sarkalatos fontosságú kell hogy legyen!)
tájolt templom belsejében, ha ez a templom sötétkamraelven
mükõdik, illetve mûködtethetõ, összefüggõ
égi eseménysorok "skálájául", szemléletes
visszaigazolójául leginkább az északi fal belsõ
felülete kínálkozik, minthogy a vele szemben levõ
déli nyílásrendszeren keresztül elvben az év
minden napján jut be fény a templombelsõbe, s az -
ha megfelelõen szük, megfelelõen profilozott és
megfelelõ szûrõ, egyben fókuszáló
természetû fényáteresztõ közeggel
kitöltött ablakon át vetül be-az éven belüli
helyzettõl függõen kisebb vagy nagyobb távon
"gyalogol" végig az északi fal összefüggõ
képsorán, rendre kiemelve a sötétbõl (életre
keltve, megszólaltatva) a falkép (dombormû, kárpit
stb.) megfelelõ elemeit, élõ vagy "hagyományos"
mûtárgyfotózásra, s mert ebben a mûveletben
csak akadályozott volna a tükör, egy hirtelen mozdulattal
felcsaptam magam mögé - hova is? Ahol üres hely volt:
az egyik déli ablak rézsûjére. És ebben
a pillanatban az északi fäl velünk szembe esõ egyik
legexponáltabb pontján (éppen kameráink látómezejében)
megjelerit a várva várt fényfolt. Igen, amire a legkevésbé
gyanakodtunk, a rézsü volt a keresett tükrözõfelület.
(Mint késõbb, a felvételek elõhívása
után kiderült, a tükör nélkül is bekövetkezett
volna a "megvilágosodás"; csak a mi szemünk számára
már érzékelhetetlen módon, mivel a templom
legutóbbi felújításakor-éppen az egyöntetõ
megvilágítás érdekében - sárga
drótüveg került az ablakokba, amelyen át a fény
teljesen szétszórva jut be a templombelsõbe, így
csak a mi felfogó apparátusunknál érzékenyebb
fotóemulzió mutathatta ki a tónuskülönbséget
a közvetlenül megvilágított, illetve a megvilágítatlan
freskórészletek között.) Utólag alaposan
átgondolva a dolgokat, voltaképpen egészen direkt
módon is kapcsolatba hozható-e egymással, s ha igen,
mi módon. Addigra már világos volt számunkra,
hogy az idõ dimenzió sem an und für sich (önmagában
és önmagáért) értelmezésben kell
hogy szerepeljen ebben a gondolatmenetben, hanem úgy, ahogyan a
vizsgált összefüggésrendszer születésének,
illetve rendeltetésszerü funkcionálásának
korában szerepelt, azaz "égiek" viselkedésének
egyik lehetséges dimenziójaként, az objektív
vizsgálhatóság határai közé szükítve
a kérdést: a fényes égitestek mozgásának
kõzegeként. Márpedig ha ilyenként vizsgáljuk,
akkor az idõ-dimenzió bármikor nehézségek
nélkül - és hozzá látványosan!
- áttordítható a tér mindhárom dimenziójába,
csak annyi feltételt kell biztosítanunk, hogy az "áttordítás"
helyszínén a sötétség mindenkor jól
elváljék a világosságtól (más
szóval a sötétkamraelvet kell alkalmaznunk), továbbá
hogy a folyamat viszonylag kis számú megfigyelõ (ideális
esetben egyetlen személy) számára viszonylag kis területrõl
(ideális esetben egyetlen pontról) viszonylag kevés
helyzetváltoztatással (ideális esetben idõegység
alatt végzett egyetlen teljes körbefordulással) valamennyi
lényees mozzanatában áttekinthetõ legyen.
Es ezzel egyszersmind alapfokon definiáltuk minden idõk és
helyek elemi kultuszterét, illetve kultuszcsélekményét.
Legalábbis számunkra ez a feltételezés kézenfekvõnek
tünt, és az a tény, hogy a hazai és a mintájául
szolgáló külföldi szakirodalom eddig nem dolgozott
ki, illetve nem igazolt még ilyenfajta hipotézist, élettelen
szereplõit, kit-kit a maga idejében. Ez így rendben
is volna - elvben. Van azonban egy apró bökkenõje a
szépen kidolgozott gondolatmenetnek. Az ti., hogy a Nap, látszólagos
égi útját járván a horizont fölött,
mire a déli oldalra ér, már olyan magasan jár,
hogy a déli ablakokon át bevetülõ fénye
nem érheti el a szemközti falfelületet, hanem egyenesen
a padlóra tûz le. (Más kérdés, hogy ezt
az "utat" is számon lehet tartani a padlózat mintáinak,
jelenetes vagy "dekoratív" ábrahalmazainak megfelelõ
elrendezésével, s erre is bõségesen találunk
példát a különbözõ korok és
kultúrák ilyen természetû müvészeti
hagyatékában!) Hogyan kerül a fénysugár
mégis az északi fal képsorára? Természetesen
"tükör által homályosan" - hogy Ingmar Bergmant
s rajta keresztül Pál apostolt idézzük. De vajon
adódik-e, s ha igen, hol és miként, alkalmas tükrözõ
felület a templom belsejében, amely az év minden napján
és a nap minden órájában, külön be-,
illetve átállítások nélkül is oda
és csakis oda veri a fényt, ahová annak az elõre
kiszámított rend szerint éppen verõdnie kell?
Innentõl érdemes ismét
felvenni a kutatás valóságos történetének
fonalát. 1976 március végének egyik napfényes
napján sorra jártuk a magunkkal hozott tükörrel
a veleméri templombelsõ valamennyi gyanúba fogható
pontját, kérdésünkre azonban nem találtunk
megnyugtató választ. És ekkor, mint az ilyenfajta
kutatások során már annyiszor, ismét a véletlen
segített. A kudarcon elkedvetlenedve már átálltunk
gépeinkkel a "hagyományos" mûtárgyfotózásra,
s mert ebben a mûveletben csak akadályozott volna a tükör,
egy hirtelen mozdulattal felcsaptam magam mögé- hova is? Ahol
üres hely volt, az egyik déli ablak rézsüjére.
És ebben a pillanatban az északi oldal velünk szemben
lévõ egyik legexponáltabb pontján (éppen
kameránk látómezejében) megjelent a várva
várt fényfolt. Igem, amire a legkevésbé gondoltunk,
a rézsû volt a keresett tükrözõ felület
(mint késõbb a felvételek elõhívása
után kiderült) a tükör nélkül is bekövetkezett
volna a "megvilágosodás" csak a mi szemünk számára
már érzékelhetetlen módon, mivel a templom
legutóbbi felújításakor éppen az egyöntetû
megvilágítás érdekében - sárga
drótüveg került az ablakokba, amelyen át a fény
teljesen szétszórva jut át a fény a templom
belsõbe, így csak a mi felfogó apparátusunknál
érzékenyebb fotó emulzió mutathatta ki a tónuskülönbséget
a közvetlenül megvilágított ill. a megvilágítatlan
freskó részletek között) Utólag alaposan
átgondolva a dolgokat egészen magától
értetõdõnek tûnt ez a megoldás. Hiszen
a rézsû csak a külsõ oldalon vezethet le csapadékot,
belül ilyen szerepkör nem indokolja meglétét. Márpedig
indokolatlanul ezt alaposan megtanultuk korábbi vizsgálódásaink
során - a szóban forgó kultúra még nem
alkalmazott építészeti elemeket...
Alig néhány másodpercre
rá, hogy az elsõ fényfoltot megpillantottuk a falon,
már odébb rögzítette a kameránk (ezúttal
éppel a betlehemi csillagot találta telibe), s aztán
vonult-vonult tovább, a maga rendelt útján, sorra
megvilágosítván az útjába esõ
képelemeket és felvilágosítván bennünket
nem múló érvénnyel, mert nem halványuló
élmény kapcsán-arról, hogy mozgó univerzumban
élünk, s ebben kell megtalálnunk pillanatról
pillanatra a helyünket, szerepünket.
Dokumentálás napfordulón, kontroll napéjegyenlõség
idején
A mûködés alapelvének
ismeretében célszerûnek látszott most már
alaposabban utánanézni, mi is történik a "sötétkamrában"
a fenti értelemben vett kis feltételezett csomópontjain
- mondjuk a nyári napfordulón. Vajon a négydimenziós
kontinuum idõtengelyén mutatkozó csomópont
átvetítõdik-e valamilyen módon (s feltételezésünk
értelmében ez a valamilyen mód most már közelebbrõl
a napfénymozgások valamilyen módját kellett
hogy jelentse!) a veleméri templom háromdimenziós
terébe? Az idõtengelyen képzõdött maximum
(mint ismeretes, ekkor a leghosszabb a nap és legrövidebb az
éjszaka) visszajelzõdik-e valahol a templombelsõben
mint a tér három dimenziójának valamelyikében,
esetleg mind a háromban egyidejüleg mutatkozó maximum?
Nos, minek szaporítsam a szót?
A dokumentáció egyértelmüen jelzi, miként
jelenik meg az év leghosszabb napján, röviddel napfelkelte
után (hogy napfelkeltekor mit tesz a nap, àzt az "alkalmasan"
megválasztott ablaküveg jóvoltából nem
állt módunkban megfigyelni) a környezetétõl
jól felismerhetõen elváló fényfolt a
szentélyablakkal szemközti nyugati fal déli sarkában,
fényre hozván a Mária köpenye alatt oltalmat
keresõ bünösöket, hogyan vonul azután tovább
lépésröl lépésre északnak és
egyidejûleg lefelé, amint a nap mind feljebb és feljebb
hág a maga égi útján, dél felé
(kéttéle értelemben is!), amíg csak... De ekkor
már észbe kaptunk, és sürgõsen eltávolítottuk
a templom tengelyébõl a
padokat. A fényfolt szállt lejjebb és
lejjebb, miközben nõttön-nõtt, és egyszer
csak elérte a függõleges nyugati falsík és
a vízszintes padlósík találkozásának
vonalát - és ott állt a küszöbõn.
A fény végigömlött a templomtéren. Kijelölte
az épület tengelyét és mindjárt e tengely
hosszát is. Ennél tovább nem hatolhat a fény,
lévén ez a leghosszabb nap az évben, nem lépheti
át a küszöbõt, nem szökhet ki a sötétkamrából.
Maximum képzõdött tehát a térben is, s
ezáltal megfellebbezhetetlenül visszaigazolódott, hogy
a kultusztér ezúttal valóban egyetlen, oszthatatlan
téridõ kontuumban funkcionál, annak mozdulásait
transzformálja emberi léptékre, teszi személyesen
is átélhetõvé a benne-általa tágabb
körben (térben és idõben egyaránt tágabb
keretek közt!) tájékozódni vágyó
ember számára.
Itt tartottunk 1977 derekán.
Az õszi napéjegyenlõség napja szervezési
nehézségek miatt kihasználatlanul múlt el.
A téli napfordulón is hiába vonultunk le, egész
nap reménytelenül borult volt az idõ. (Ez a körülmény,
mint említettük, csak a szerencsétlenül megválasztott
ablaküveg miatt okoz nehézséget a megfigyelésben!)
Végre ez írás leadásának határidejével
csaknem egybeesve került sor az elsõ alaposabb ellenõrzõ
megfigyelésre 1978. március 18-án, majd április
4-5-én, a tavaszi napéjegyenlõség körüli
idõszakban. (Nem panaszképpen mondom, de mindvégig
szinte lopva, munkaszüneti napokon kellett folytatnunk a munkát,
és természetesen a
saját kontónkra. És természetesen
támadások kereszttüzében. Még
mindig nem sikerült ugyanis valószínüsítenünk,
hogy az ilyenfajta vizsgálódásokat egy jelenkori müvészettel
foglalkozó folyóirat munkatársa hivatalos elfoglaltságként,
munkaidejében is végezheti. És még csak védekezni
sem tudunk az ilyenfajta óvásokkal szemben, hiszen magunk
is belátjuk: ezt a munkát nem nekünk, nem ilyen körülmények
között, nem ilyen mûszerezettséggel és nem
vasárnapi passzióként kellene elvégeznünk.
De várhatunk-e vajon addig, míg erre a felismerésre
mások is eljutnak?)
A napforduló napjárása
a templom hosszméretét jelölte ki, azaz adott szentélyablak-méretekkel
és -magassággal számítva e nyilás és
a bejárati ajtó küszöbe közötti távolságot.
Most a napéjegyenlõség napján megfigyelt fényfoltmozgás
- ezúttal a déli oldal legnyugatibb ablakán át
beesõ fény mozgásáról van szó
- a küszöb abszolút méreteit határozta meg.
Így a küszöb egyfajta alapmértékegységgé
vált a tér három dimenziójában, e mértékegység
hitelesítése viszont a negyedik dimenzióban,
az idõben zajlik-e, annak alapvetõ jelentõségü,
mértékadó csomópontjain. Legalábbis
eddigi megfigyeléseink szerint a sarkalatos négy idõpont
közül kettõn, a nyári napfordulón és
a tavaszi napéjegyenlõség idején egészen
bizonyosan.
Vizsgálódások egy új dimenzióban
Már az elsõ, 1976 tavaszán
készült felvételek elemzése során felmerült
a gyanú, hogy az északi falon sorakozó jelenetek nem
csupán lineárisan kapcsolódnak egymáshoz, hanem
az egyes jelenetrészek között valami egyéb összefüggésnek
is kell lennie. Mindenesetre érdemes volt fontolóra venni,
hogy a konvención kívül vajon mi indokolhatja az eddigi
szakirodalomban egyöntetûen hangot kapott azon feltételezést,
amely szerint a folyamatos, azaz belsõ keretosztást nélkülözõ
képsort balról számítva a Madonnáig
bezárólag egyetlen, összefüggõ egységnek
(Háromkirályok imádása), míg a Madonna
trónja mögött álló, egyébként
az elõbbi jelenet szereplõivel minden tekintetben azonos
kezelésmódot mutató két alakot (az apróbb
mellékalakokkal együtt) külán-külön is
önálló, egymástól és a Háromkirályok
jelenettõl egyaránt független egységeknek kell
tekintenünk. Sokkal kézenfekvõbbnek látszott
feltételezni, hogy az északi festett falfelület nyugati
végétõl a keletüg, a diadaliv indításáig
egyetlen megbonthatatlan egészet képez, amelyen belül
nem annyira a ránk
õrökített szövegsémákkal
õsszevetve, mint inkább az esetrõl esetre egyidejüleg
megvilágosodó képfelületeket "összeolvasva"
találhatjuk meg azokat a belsõ összefüggéseket,
amelyek a voltaképpeni, az egykori alkotótól tudomásunkra
hozni szándékozott tanulságokat felfedhetik elõttünk.
A képi közlésnek ezek a "rejtett dimenziói",
amelyekrõl mind ez ideig (tudomásunk szerint) egyáltalán
nem esett szó a szakirodalomban, innentõl természetesen
intenzíven foglalkoztatni kezdték a fantáziánkat.
Mindenekelõtt keresni kezdtük
a direkt összecsengéseket a képfelület azon két
része között, amelyek a hagyományos tagolás
szerint egymással nem állhattak szerves kapcsolatban. Pontosabban
szólva nem is kellett keresgélnünk az ilyenfajta kapcsolódásokat,
egyszerûen nem kellett többé kötelezõnek
tartanunk eltitkolni (s még külön szégyenkezni
is emiatt), hogy már korábban is észrevettük
õket. Például azt, hogy a bal szélsõ
lovas és a jobb szélén álló
Szent Miklós püspök-egyugyanazon arc,
fiatal, illetve öreg változatban! És ha még egy
kicsit tovább nézelödünk a szereplõk közõtt,
hamar megtaláljuk ennek az arcnak a harmadik "kiadását"
is, a csillagtól balra álló, körszakállas,
kezében kucsmát szorongató alak vállán.
Bár ez esetben a hasonlóság a restaurálás
"jóvoltából" csaknem teljesen elsikkadt, a közeli
felvételen jól megfigyelhetõ, hogy a széles,
lepényszerûen szétterülõ, kissé
homorú arc, amelyet szférikus homlok koronáz, tökéletes
megfelelõje a két szélsõ figuráénak,
s az is, hogy a restaurálás során beléje került
új szemek nem töltik ki eredeti gödrüket, indokolatlanul
kicsire sikerültek és túlságosan közel is
kerültek egymáshoz. Szemmel látható a restaurátor
törekvése, hogy ezekkel az apró "kügazításokkal"
méretben és jellegben közelebb hozza ezt a figurát
a tõle balra esö két szolgához, s ezzel egyidejüleg
kirekessze a fõszereplõk, a három király, Mária,
László és Miklós egy fokozattal nagyobb méretü
(mert jelentõsebb) figuráinak sorából. Pedig
ennek a szereplõnek, eredeti fejalkatából, méreteibõl,
elhelyezésébõl és a rá osztott szerepbõl
következtethetõen nem a szolgák között van
a helye, még akkor sem, ha baljával a legidõsebb,
térdeplõ király lovának kantárát
fogja, hanem az "égiek" rendjében, azoknak méltó
társaként, mint a háttérbe húzódó
szerény házigazda, a Mária-gyermek együttes szükségszerü
kiegészítõje a jelenetben: Szent József.
Ha a szélekrõl egy-egy
figurával befelé számolunk, ismét feltûnõ
rokonságra ismerhetünk a második lovas, illetve Szent
László álló alakja között. (A restaurálás
ez esetben is szemmel láthatólag a hasonlóság
jelentõs csökkenését eredményezte, bár
nem tudta azt teljesen felszámolni.) A fiziognómiai jellegzetességek,
továbbá a haj- és szakállviselet lényegi
azonossága mellett a ruházat elemei is ezt a benyomásunkat
erõsítik meg, sõt az a - már elõbbi
példánknál is megfigyelhetõ jelenség
is, hogy ezek a "rokon" arcok következetesen azonos irányba
néznek. Még akkor is, ha- mint második királyunk
esetében -ez az irány éppen ellentétes a szereplõnek
a cselekmény folyamatából következõ haladási
irányával.
Ez utóbbi rokonság,
amelyet Szent László és a második király
alakja között felfedezni vélünk, egy további,
a maga nemében külön is érdekes összefüggésre
hívhatja fel a figyelmünket. Nevezetesen arra, hogy a gyermek
Jézus látására érkezõ bibüai
három szent király alakja ezúttal tökéletesen,
mondhatni hézagmentesen
"fedésbe került" egy másik híres
Háromkirályok-együttessel: az ún. "magyar három
szent király" középkori fal- és táblaképfestészetünkben
nemritkán feltûnõ csoportjával. Nincs mit csodálkoznunk
ezen. A veleméri falképek készülésének
kora: Nagy Lajos uralkodásának utolsó évtizede.
A magyar szent királyok, közülük is különösen
Szent László tiszteletének fénykora ez. Nagyjából
ugyanez idõ tájt kerülnek felállításra
Nagyváradon a Janus Pannoniustól is megénekelt "gyalogos"
királyszobrok (Imre, István, László álló
alakjai), s külön még a lovas Szent Lászlóé,
valamennyi a Kolozsvári testvérpár alkotása.
S hogy a bibliai három szent királlyal való "összetévesztés"
ez utóbbiak esetében sem maradt el, arról nem kisebb
személyiségtõl értesülünk, mint Szenczi
Molnár Alberttõl, aki az 1600-as években még
saját szemével láthatta a szobrokat, és hallhatta
a váradi köznép "csacska meséit", amelyekben-Szõcs
István kolozsvári író és mûvelõdéstörténész
szíves közlése szerint - a három bibliai szent
királyként
szerepeltek ezek a hazai történelmünkbõl
ismerõs alakok. Akárhogyan vélekedjünk is ezekrõl
a dolgokról, lehetetlen észre nem vennünk hogy a veleméri
három király balról jobbra haladva-sokkal feltûnõbb
módon kínálja fel az azonosítás lehetöségét
Szent Imrével, Szent Lászlóval, illetve Szent Istvánnal,
mintsem a bibliai történet utólag néwel és
egyéni jellegzetességekkel felruházott "klasszikus"
szereplõivel, Melchior-Menyhérttel, Baltazár-Boldizsárral
(a szerecsennel), illetve Casparus Gáspárral.
Ha most már mindezek tudatában
újra szemügyre vesszük a telje5 északi falképvonulatot,
egyszerre egy újabb dimenzióban, az erkölcsi értékek
szintjén is visszaigazolást nyer a puszta külalaki hasonlóságok
alapján fentebb felvázolt kapcsolatrendszer megléte,
illetve éppilyen léte. Mi köti össze a legifjabb
királyt a Madonna trónszéke mellett statisztáló
Szent Józseffel, illetve Szent Miklós püspökkel,
a fejalkat feltûnõ hasonlóságán túl,
és azt mintegy visszahatólag indokolóan is? Gondoljuk
csak végig, milyen jellegzetes erénye révén
lett szent az Árpád-házból származó,
fiatalon elhunyt Imre herceg. Egyetlen erénye, a szüzesség
révén. Hát Szent József? Két vonatkozásban
is ismét a szüzesség révén: egyrészt
annak jutalmaképp, hogy magamagát megtartóztatta az
istenfiúval várandós istenanyától, másrészt
azért, mert szüzen maradását várandós
állapota ellenére is elismerte, magától õt
emiatt el nem
taszította. Van-e más, ezzel összemérhetõ
erénye? Tudtommal nincs. És Szent Miklós? Eltekintve
attól, hogy püspök (és ez a tény ornátusával
hangsúlyosan jelölõdik), vagyis a világi hívságoktól,
köztük mindenekelõtt a férfivágytól
megtisztult, rendkívülisége esetünkben éppen
azzal a tettével illusztráltatik, amelynek során kegyes
adományával három szüzet, kik a szegénység
szorításában már-már testüket kényszerültek
áruba bocsátani, megtartott a szüzesség útján.
Szent Miklósnak nem ez a leglátványosabb, még
csak nem is a leggyakrabban ábrázolt legendás tette.
Hogy itt és most éppen ezzel szerepel, annak oka feltehetõleg
éppen az, hogy ezúttal a szüzesség mozzanata
révén kapcsolódik bele a veleméri - ezúttal
erkölcsi szinten tetten ért-téridõ-gráfba,
annak egyik térben is, idöben is megfogható gráfpontjaként.
Hát a két "Szent László"?
A szerepek kölcsönös megfelelése ezúttal még
feltünõbb. Mindkét esetben a Iovagi erényekkel
ékes, meglett férfi ideáltípusával állunk
szemben. Végül ha a harmadik király, a térdeplõ
és a feje felett elhelyezett írásszalag közlése
nyomán Gáspárral azonosítható, õsz
szakállú aggastyán alakját, tartását,
különösen pedig a Madonnához való viszonyát
vizsgáljuk, aligha kerülheti el a figyelmünket a szinte
mulatságosan szó szerinti egybevágás a mi Szent
István királyunk legnépszerübb képi megjelenítésével:
azzal a jelenettípussal, amelyben az õsz szakállú
aggastyán térden állva felajánlja Magyarország
Patrónájának a szent koronát. És a korona?
- kérdezhetik, akik csak reprodukcióból ismerik a
mûvet. Hol az azonosítás perdöntõ bizonyítéka?
Nos, mint már annyiszor ebben a rövid gondolatmenetben, itt
is a restaurálásra kell hárítanunk a felelõsséget
a tárgy eltünéséért. A részlettelvételen
még jól láthatók a nyomai, maga a korona azonban
- s vele a jelzett kapcsolat felismerésének lehetõsége
valamelyik korábbi "helyreállítás" során
szinte a felismerhetetlenségig lepusztult a képröl.
Folytathatnánk még a
mû "rejtett dimenzióinak" feltárását
ki tudja, milyen mélységekig. Hely és alkalom hiányában
azonban ezt szerencsésebb sorsú kutatótársainkra
kell bíznunk, alighanem végérvényesen. Álljon
itt befejezésül legalább az eddig felismert és
leírt kapcsolódások összesített folyamatábrája,
néhány további kapcsolatjelzéssel, hátha
reménységünk szerint - kündulópontul szolgál
majd további, még mélyebbre hatoló, még
tágabb érvényességi körû összefüggések
feltárására irányuló kutatásoknak.'
Epilógus
Tegyük föl újra a kérdést,
hiszen nekünk is újra meg újra felteszik, illetékesek
és illetéktelenek egyaránt: mi indokolja-s indokolhatja-e
hát bármi is? - hogy egy mai múvészettel foglalkozó
folyóirat hasábjain ennyire hosszasan idõzzünk
el egy ilyen "korszerûtlennek" látszó témánál?
Válaszul közhelyekre hivatkozhatnánk. Például
arra, hogy a múlt irányában tájékozatlan
ember a jövõ felé sem tud biztonságosan tájékozódni.
Vagy praktikus szempontokra: hogy amíg az ilyenfajta képi
összefüggések feltáratlanul maradnak, addig védtelenül
ki vagyunk szolgáltatva a fentiekhez hasonló félreigazítások,
önkényes "helyreállítások" nagyon is reális
és mindennapos veszélyének. Amelyek által -
hogyan is fogalmazzam finoman? - nemcsak, sõt nem is elsõsorban
a múlt károsodik. Mégsem ezekre hivatkozom. hanem
arra az élményre, amelyben 1976 tavaszán volt részem,
amikor elõször ragyogott fel bámuló szemeim elõtt
a veleméri falképsor egyik figurájának arca
a hozzája vendégségbe érkezõ fényben,
hogy azután, néhány röpke másodperc múltán,
a kedves vendég távoztával, fokröl fokra kihunyjon
és ismét alámerüljön a sötétség,
a nemlét birodalmába.
Kétségbevonhatatlan
tény: ma igen sok tekintetben sokszorosan többet tudunk több
adattal rendelkezünk - a világmindenségrõl, mint
veleméri templomépítõ-díszítõ
elõdünk. De vajon képesek vagyunk-e ezt a mérhetetlenül
megnõtt tudásanyagot ugyanolyan élményszerüen
továbbítani is nemzedékrõl nemzedékre,
mint ahogyan õ tette - a maga kevesebbjével? Egy elõnye
mindenesetre egészen bizonyosan volt velünk szemben. Hibátlanul
tudott közlekedni a négy dimenziós kontinuumban, és
értelmes közléseket tudott adni belöle-róla-általa.
Tudjuk mi ezt ma? És ne lenne szükségünk rá?
Hogyan várhatjuk hát, hogy teljes intenzitással átélt
személyes élményeink során rögzõdjenek
belénk mai világképünknek olyan alapfogalmai,
mint a tõmeg és az energia egyenértékûsége,
a bizonytalansági reláció, az út és
az idö kõlcsönviszonya vagy a rettegett érettségi
tétel - a fény kettõs természete. Amely utóbbi
fogalom olyan megragadó erõvel nyilatkozott meg számunkra
ott és akkor, 1976 tavaszán, a veleméri "sötétkamrában"...
A kézirat lezárása
után nyílt alkalmam végigolvasni Kovács József
újabb tanulmányát, melynek címe: A veleméri
Szentháromság-templom -különlenyomat A 200 éves
szombathelyi egyházmegye emlékkönyve címû
kiadványból, Szombathely 1976. Érdemes idézni
belõle két rövid részletet, mert ez további
konkrét tartalommal tölthetik meg a mi, jobbára csak
általánosságban megragadott csomópont erõvonalrendszerünk
némely részletét.
"A veleméri Szent László-kép
tagadhatatlanul Vénusz-képlet. Minthogy pedig az északi
falnak kelet felé húzódó szakaszán található
ez a kép, azért "szép planétát, mely
szeretni biztat" a stella mattina, a hajnalcsillag szerepében mutatja
be, mint amely "mosolyba bonja Keletet" (vö.: Dante, Purg, 1., 19.).
A Vénusz ugyanis legkõzelebb jár a Naphoz, egyik esztendõben
elõtte jár, ilyenkor Lucifernek, fényt-hordozónak,
vagyis hajnalcsillagnak nevezik, a másik esztendõben pedig
követi a Napot, és ilyenkor Hesperus, vagyis estcsillag a neve.
Amelyik esztendõben a Vénusz hajnalcsillag, abban az esztendõben
a Marsnak az ikonizációja-a Szent Márton kép
- a veleméri templomban a nyugati fal délnyugati szakaszán,
tehát az "est"-ben található, az északi fal
északkeleti végén található Szent László-kép
a hajnalcsillagnak a képjele. Minden bizonnyal ez a szemlélet
hatott a himnuszköltõre, aki így énekelt Szent
László királyról:
Idvezlégy kegyelmes Szent László
kerály!
Magyarországnak édes oltalma,
Szent kerályok közt drágaláfos
gyöngy,
Csillagok közt fényességes csillag...
(I.m. 528-29. o.)
Ha a László-képet
az Epiphania kompozícióban a Vénusz bolygó
képjelének tekintjük, akkor az itt szereplõ Miklós-képet
pedig a Merkur bolygó jelképének kell tekintenünk.
Hárman versenghetnek ugyanis a hajnalcsillag szerepéért,
a Mars, a Vénusz és közben-közben a Merkur is.
A hajnalcsillag a gyõztes. Ha a Mars esti csillag, akkor a Vénusz
reggeli csillag, illetõleg fordítva. Ám a Merkur is
feltûnhet az
égen a hajnal elötti szürkületben,
és ez akkor történik meg, amikor növekszik, tehát
újulása után. Ilyenkor fordul elõ az a helyzet,
hogy a Vénusszal együtt tölti be a hajnalcsillag szerepet.
Sõt, meg is elõzheti a Vénuszt, ebben az esetben a
Merkur magának követeli a hajnalcsillag nevet. Aveleméri
Epiphania-freskó Szent Miklósa is véleményem
szerint- ilyen esetet rögzít." (I.m. 532-533. o.)
Nem ennek az írásnak
a feladata, hogy vitába szálljon az idézet egyik-másik
csillagászati szempontból nem éppen szerencsésnek
tûnõ - megfogalmazásával. Annyi azonban bizonyosnak
látszik, hogy a Kovács József által javasolt
konkretizálás jó nyomon halad. Ugyanakkor az is, hogy
a további jelentésrétegek felfedése, illetve
az eddigiek pontosítása csakis úgy képzelhetõ
el, ha egységes téridõ-gráfként kezeljük
a falképegyüttest.
Itt kell megjegyeznem még,
hogy Kovács József megfigyelése szerint (mely^ek mûszeres
ellenõrzését fentebb említett okokból
egyelõre nem tudtuk elvégezni) a téli napforduló
hajnalán a szentély délkeleti ablakán át
besütö napsugarak a Madonna ölében ülõ
gyermek Jézust világítják meg.
1. A veleméri kora gótikus
Szentháromság templom, délkeleti nézet (fotó
Haris)
2. A három déli ablak
kívülrõl, a "szabálytalan" külsõ
profiloknak a fény terelésében jut szerep
3. Az északi oldal falképciklusa,
a három déli ablakon bevetülõ fény jellegzetes,
folyamatosan változó alakú és helyzetû
foltjaival
4-8. A keleti szentélyablakon
át bejövõ fénysugár útja a szemközti
nyugati fal képsorán, a Köpenyes Mária oltalmát
keresõ bünösök csoportjától a küszöbig
- a felvételek készülésének idõpontjai
(budapesti helyi idõ szerint és csupán hozzávetõleges
pontossággal!): 4.38, 5.00, 5.15, 5.35 és 5.40-kor.
9. Az egyik déli ablak rézsûjére
tett zsebtükör a szemközti falképciklus meghatározott-egy
egy éven belül pillanatról pillanatra változó,
és ezért a közösség számára
fontos idõpontok számontartására alkalmas pontját
világítja meg (szerzõ.felvétele 1976 márciusában)
10. A legkisebb király (Melchior
- Szent Imre) az északi faliképsor Epiphania jelenetébõl
11. Szent József az Epiphania
jelenetbõl - jól látható a hibás kiegészítés
az arc közepén és jobb szélén, ami által
a fej karaktere a felismerhetetlenségig eltorzul
12. A középsõ király
(Baltazar - Szent László) az önkényes festõi
hatásokra törekvõ kiegészítés szétdúlta
az eredeti vonásokat
13. Szent László "hiteles"
ábrázolása - a kétágú szakáll,
a jellegzetes hajviselet, továbbá az öltözék
feltûnõ hasonlósága valószínûsíti
a lényegi azonosságot a "középsõ királlyal"
14. Szent Miklós feje - itt
a restaurálás megkegyelmezett az eredeti arcvonásoknak,
így mindjárt szembeszökö a lényegi azonosság
a másik szélsõ figurával, a "kis királlyal"
15. A templom tengelyében beözõnlõ
fénysugár a nyári napforduló hajnalán
5.40 körül jelöli ki a szakrális tér bels8
kiterjedésének maximumát, a szentélyablak "könyöklõje"
és a bejárati ajtó küszöbe közti távolságot
16. A fényfolt a továbbiakban
a földön folytatja útját, míg a szentélyben,
nagyjából a pasztofórium lábánál,
végleg el nem hal (fotók Haris László)