Mûvészet, mûvészettörténet
és történelem egymást vonzó, összetartozó
fogalmak. A modern magyar mûvészet tárgyszerõ,
elõítélet mentes szemléletében e talán
szokatlanul hangzó kijelentést követõen az a
kérdés is feltehetõ, vajon miért is alakult
úgy az utóbbi történelmi korszak képzõmûvészete,
jelen esetben festészete. ahogyan az napjainkban a figyelmessbb
köztudatban él. Az elõbbi szokatlanul hangzó
kijelentéshez hasonlóan. az az állítás
is megkockáztatható, hogy nemcsak az irodalon hanem - stiláris
vonatkoztatásoktól, nemzetközi kapcsolódásoktóI
függetlenül - is, (képzõ)mûvészet
is tükrözheti egy nép, egy szûkebb /nemzeti/ közösség
bensõleg átélt sorsát, aktuális lelki-szellemi
állapotát, életerejét. Mindazt a másként
kifejezhetetlen , visszaadhatatlan koncentrátumát az emberi
létnek, amely a mûvészet, jelen esetben a festészet
eredendõ mibenlétébõl adódik.
Rövidre zárva a töprengõ elmélkedést,
a problémát a következõképpen fogalmaznám
meg: Van-é valamilyen sajátos, fogalmilag is megragadható,
a szokásosnál tágabb értelmû vizuális
karaktere a nagyjából Szinyei, Merse PáI korszakalkotó
piktúrájával induló s nagyjából
napjainkig ívelõ magyar festészetnek. A problémafelvetésben
benne foglaltatik természetesen a külföldi törekvések,
esz meáramlatok jelenlétének hatásának,
hazai beilleszkedésének az elfogadása, de egyben kellõ
távolságtartásral történõ szem1élése
is. Nem másról beszélek, mint a szinek fehér
uralta tónus avagy világossá és telitettsé
értékérõl. nem zárva ki fehér
és fekete "drámai" ütköztetését.
Lelki-emocionális hatás tekintetében ezek szinminõségek
különleges jelentõség -ge1bírnak, úgymondanám,
az "életenergia" jelenlétérõl, lenditõerejérõl,
spirituális értékérõl tudósitanak.
Olyan alkotásokat veszek most tekintetbe, melyeknél a szin
és "forma" /motívum/ viszonylatában az elõbbi
szerepe. jelentõsége szembeszökõen megnõ.
Úgy gondolom, hogy a látványszerõ
természeti motivumtól való függetlenedés
együtt jár a szín autonóm értékének
érvényesülésével. Az elvonatkoztatás
történhet jelszerü színalakzatok. "formaszerõ”
képzõdmények. akár a mûvész önsorsára
való képi utalás formájábarn. az utóbbi
a szóban forgó idõszakban Csontváry festészetében
figyelhetõ meg elsõ ízben. Késõbb mások
munkáiban is, olyannyira, hogy ez a jelszerõ, fogalmilag
is körülhatárolható képalkotás belsõ
tapasztalások vizuálisan, optikailag megragadható,
tágabb horizontú "üzenetek" közvetítésére
is alkalmasnak bizonyulhat. A szin és forma: fokozott erõsségû
integrációja olyan témák megközelitését
is lehetõvé teszi amelyek korábban elképzelhetetlenek
voltak.
A "fény szinek" alkalmazása mellett. természetesen
érintenem kell, a fentebbi gondolatmenethez illeszkedõen,
a "szin fények" újabb kori elterjedtsét is. Természetesnek
vehetõ, hogy a tiszta "szin fény" alkalmazását
érintõ - interdiszciplináris - problémák
itthoni mûvészeket is foglalkoztatnak. túllépve
a mûvészet hagyományos értelmezési körén
és olyan alkotásokat hozva létre, amelyek "anyagát
ábrázolási eszközét és tematikáját
- a.mint azt a néhány év elõtti gyõri
„Szín és fény” címõ kiálítás
tanusította - a szín mint (tisztán) fény alkotja"
A hazai fénykinetikáról
akárcsak érintõlegesen szólva nem lehet említés
nélkül hagyni sem Moholy - Nagy László, sem Schöffer
Miklós nevét. Az elõbbi Fénytér modulátora
/1922-30/ eredetileg színpadi vetítés céljaira
szolgáló segédeszköznek készült /így
is került bemutatásra 1930-ban, Berlinben / Schöffernek
az itt tárgyalt gondolatmenetbe illeszkedõen legfõbb
érdeme, hogy maga az összetett szerkezetõ konstrukció
mindössze az összekötõ láncszem szerepét
/volt/ hivatott betölteni az igencsak látványos, olykor
városméretû fényjelenségeknél.
Igy az a szemlélõ számára lényegileg
közömbössé vált. Ugyancsak nem hagyhatófigyelmen
kivül László Sándor /Alexander Laszlo/
zongoramûvész neve. Színfényorgonájának
az volt az érdekessége, hogy a mûvész a maga
komponálta /romantikus izû/ zenedarabbal párhuzamosan,
színpaddíszletekre vetítetten, színesfény
alakzatot /alakzatokat / jelenített meg reflektorok segítségével.
A színesfény „kiséretet” a mûvész /konstruktõr
Wilhelm Ostwald színkörére támaszkodva a zenei
inspirációk alapján tervezte meg.
26-29. László Sándor
/Alexander Laszlo/: Farblichtmusik /Lipcse 1925/ cimû kötet
illusztrációja. A színfényzongora a nézõtér
felõl.- A „Vörös prelidium” színesfény kisérete.
Az adott színekhez tartozó akordok.
30-31. Nemcsics Antal: Colorium 1993-96
/objekt, acél, plexi/ Színek születése 1992 /mobié,akril,vászon/
„Az objekt - olvasható a kiállítás
katalógusában - a tervezett és lemondott 1996.évi
Budapesti Villágkiállítás területén,
a Színek Háza elõtt, a déli kapunál
felépíteni kívánt 30 m. magas torony modellje”.
A mobil, a „Színek születése” a színek, mint
a fény optikai minõségének mozgó Maxwell
tárcsával történõ megjelenítése
és ugyancsak a színnek a színremdszeren belüli
elhelyezése, matematikai leírása. Nemcsics Antall
színrendszere valamennyi korábbi színrendszernél
egzaktabb, matematikailag pontosan leírható. A színrendszer
modellszerûen az 1986-os Velencei Biennálé központi
csarnokában bemutatásra is került. / A Biennálé
programszerû témája a Mûvészet és
a tudomány volt /
32-33, Csáji Attila: Rugó
Voltaire-nek 1984, reflexiós hologram,- Fénykalligráfia
1987-88, transzmissziós hologram.
Tudvalevõen a holográfia elvét Gábor
Dénes fedezte fel, de a módszer tökéletesítése
csak a lézer alkalmazásával, a hatvanas évek
elején indulhatott meg. „Olyan fényforrásról
van szó - írja maga Gábor Dénes - amelynek
intenzitása milliószor akkora, mint a higganyívé
koherenciája pedig a tízezerszerese” A lézerfény
alkalmazása tette lehetõvé a tiszta fénymûvészetet,
mely a kinetikus mûvészet egyik végsõ, mindezideig
legtisztább megvalósulása.
A ”Rugó Voltaire-nek” címû
sorozatmû az ismert Houdon Voltaire maszk és egy rugó
viszonylatát három különbözõ helyzetben
mutatja. A harmadik a normál nyomdai eljárásokkal
nem reprodukálható - hologram immáron a tiszta fénymûvészet
eszközeivel kiséreli meg az emberi megismerés határainak
mûvészi- tudományos kitágítását.
Ami szokásos térérzékeléásünket
cáfoló térbeli képtelenségnek tûnik,
alkalmasint egy ûj , nemcsak bensõleg megtapasztalható,
hanem fizikailag is leképezhetõ dimenzióként
is értelmezhetõ. /Csontváry festészetét,
jelesül az Attila kövét jelen sorok szerzõje ilyen
vonatkozásban tekinti messze elõre mutató, a fogalom
megkopott jelentését felfrissítõ avantgarde
alkotásnak./
A Fénykalligráfia hologram
plasztikusnak tûnõ irásjelei öntudatos határozottsággal
mozognak síkban és térben, az elülsõben
és a hátsóban, egyetlen dimenzió az övék:
a fény, az újáértelmezett „világító
erejû napszínek” dimenziótlan dimenziója.