Dr. Kroó Norbert: Megnyitóbeszéd
fizikus, akadémikus
az MTA Szilárdtestfizikai Kutató lntézetének
az igazgatója
az Európai Fizikai Társaság elnöke
TUDOMÁNY, TECHNOLÓGIA, MÛVÉSZET,
TÁRSADALOM
Eger, 1996. szeptember 1.
Jelen bevezetõ elõadásban a tudomány
és a mûvészet kapcsolatát, továbbá
e két terület és a társadalom viszonyát
kívánom elemezni. Természetesen a tudomány
oldaláról közelítem meg e problémákat.
1. Tudomány és mûvészet
Az elõadás egyik célja
annak a bizonyos körökben elterjedt tévhitnek az eloszlatása,
hogy a modern tudomány és a mûvészetek elszakadtak
egymástól.
A másik cél: ennek érdekében
bemutatni a tudomány és a mûvészetek alapvetõen
hasonló vonásait.
A modern természettudományok
alapvetõ módszereinek egyik legjellegzetesebb tulajdonsága
a nemlinearitás. A tudományok fejlõdése a nemlinearitás
korszakába lépett. Ez azt jelenti, hogy a lineáris
módszerek nem elégségesek a természettörvények
komplexitásának egzakt leírására, kifejezésére.
Az elméleti fizikában például a fizika törvényeit
matematikai egyenletek formájában fogalmazzuk meg. A linearitás
ebben az esetben azt jelenti, hogy a törvényeket leíró
egyenletekben az ismeretlen függvény az elsõ hatványon
van. Ilyen alapvetõ egyenlet a kvantumfizikában például
a híres Dirac-egyenlet, mely az elektron kvantumfizikai és
relativisztikus tulajdonságait írja le, és egyben
az elsõ antirészecskének, a pozitronnak is alapegyenlete.
Az 1930-as években ennek az egyenletnek nagyon fontos szerepe is
volt az atommagfizika és a kvantumelmélet kifejlõdésében,
de ma már sajnos nem tudja megoldani az elemi részek általános
elméletének sokrétû problémáit.
Úgy tûnik, erre a célra egy komplexebb, nem lineáris
parciális differenciálegyenletre van szükség,
amely ha matematikailag nem is "szép", ha nem is elégíti
ki annyira a "matematikai esztétika" követelményeit,
mint egy lineáris egyenlet, de
jobban megközelíti a valóságot.
- Hogyan jelentkezik a linearitás
és nemlinearitás viszonya a mûvészetben?
Mint ahogy a természettudományokban
a lineáris módszerekkel nem lehet eléggé pontosan
leírni a természet jelenségeit, úgy a mûvészetekben
hasonlóan szükséges a hagyományos normákon
való túllépés, mért azok már
nem képesek kifejezni a mai élet rendkívüli bonyolultságát.
Ezért van szükség, hogy a szobrászatból
vegyek példát, Amerigo Tot érdekes nonfiguratív
szobraira, vagy arra, hogy a szobrász a hagyományos szobrászati
anyagokon kívül, mint a kõ, márvány, fa,
réz, bronz, más anyagokat is felhasználjon. Ilyen
megközelítésnek tartom a fénymûvészetek
egy sor eredményét is, melyekkel többek között
jelen szimpózium tematikájában is találkozhatunk.
- A tudomány másik fõ
jellemvonása a szintézisre való törekvés,
a szaktudományok óriási információtömkelegének
egy lényegre törõ általános elméletbe
való foglalása. Ez természetesen magában foglalja
az egyszerûsítést, de nem a vulgáris szimplifikálást,
hanem egy magas színvonalú, absztraháló általánosítást,
melyre csak az képes, aki igazán be tud hatolni a dolgok
lényegébe.
A szintézisre való törekvés,
a lényegretörés nemcsak a tudományokra, hanem
a modern mûvészet szinte minden ágára jellemzö.
Ezt a gondolatot fejezte ki Kassák Lajos egyik írásában:
" A mûvészi kifejezés egyszeûsége az alkotó
szellem egyik legnehezebben meg oldható problémája,
amennyiben sikerül megoldania, a legnagyobb erénye. Persze
az egyszerûsége nem tévesztendö össze az
érdekte len szürkeséggel, a hétköznapok
felüfetességével, az igénytelenség gel
és fantáziatlansággal. Ahhoz, hogy .... a tartalmi
és formai egy szerûséget elérjük, bölcsességre,
egyensúlyállapotra, a módszerek és eszközök
teljes birtokbavétefére van szükség. Hosszú
munkában töltött idôn át jutunk csak el idáig...
Az igazi nagy mûvész ... a rend és az egység
odaadó szolgálatában dolgozik."
Mind a tudomány mind a mûvészet
eszköztárában fontos szerepet játszik az absztrakció.
A fizikus ezt például úgy éli meg, hogy azon
kívül, hogy a jelenségek mögött megkeresi
az általános tulajdonságokat, azokat modellek formájában
próbálja leírni és lehetõleg a matematika
nyelvén.
Azt hiszem nem szükséges
ezen a helyen különösképpen bizonygatnom, hogy az
absztrakció a modern mûvészetek eszköztárának
is egy lényeges eleme.
A mûvészet és
tudomány hasonlóságainak elemzése során
Lánczos Kornél, a néhány éve meghalt
világhírû elméleti fizikus egy cikkében
még az eddig elmondottaknál is messzebbre ment. Azt a címet
adta e dolgozatának, hogy "A tudomány mint a mûvészet
egyik formája". Ebben a cikkben Lánczos professzor részletesen
megvizsgálja azokat a jellemzõket, tulajdonságokat,
melyek a tudományt és a mûvészetet látszólag
elválasztják, és arra a végkövetkeztetésre
jut, hogy lényegében ezek nem elválasztják,
hanem a legmagasabb szinten a tudomány és mûvészet
szoros rokonságát bizonyítják. Ragadjunk ki
egy pár példát cikke gondolatmenetébõl.
Sokak szerìnt az egyik alapvetõ különbség
a tudomány és mûvészet között a következõ:
"A tudomány a hideg logikát használja, ugyanakkor
a mûvészet az érzelmi és intuitív megértésen
alapul." Ezen állítást a következöképpen
cáfolja: "... soha nem jutottak tudományos felfedezésre
tisztán logikai alapon. A tudományos inspiráció
fantáziadús, nem pedig logikus gondolkodáson alapul.
A tudományos eredmények megállapításához
szükség van a logikára, de nem a logika a legfontosabb
... a tudomány birodalmába való behatoláskor
... "
Az elõbbiekben említettem
a modellek és a matematika szerepét a modern természettudományokban.
A matematikával és a matematika és a mûvészetek
viszonyával kapcsolatban is hasonló gondolatok fogalmazhatók
meg. Egyik: "A matematika és a mûvészei közötti
lényeges kapcsolat abban áll, hogy a matematikai felfedezés
nem logikai kérdés, hanem inkább egy olyan csodálatos
adottság eredménye, amelyet senki sem ért. A matematikai
felfedezésben a szépség tudatalatti elismerésének
fontos szerep jut. A matematikus végtelen sok lehetséges
modellbõl választ ki egyet - mert szépnek tartja azt,
senki sem tudja, miért. Csak utána teszi a szavak és
formák logikája a modellt hozzáférhetõvé.
Csak most közölheti azt az egyik személy a másikkal.
Az eredeti modell azonban megmarad az agy mély rétegeiben.
A szépségnek a tudományos
felfedezésekben játszott szerepérõl és
általában a tudományos elmélet esztétikai
értékéröl Lánczos Kornél a következöképpen
vall említett értekezésében:
"Az elmélet bizonyítékát
nem ez vagy az a kíséret jelenti, hanem belsõ szükségszerüsége,
az a páratlanul szép matematikai elmélet, amely logikai
ereje folytán szükségszerûnek tünt az egyetemes
világrend megalapozásához. Ezek a fogalmak, mint egyetemes
világrend, páratlan matematikai szépség, harmónia,
belsõ szükségszerûség, ilyen kifejezések,
amelyek a tudomány világában korábban sosem
jelentek meg. A fizikai világ esztétikai és filozófiai
jellegét többé nem lehet kétségbe vonni,
és a legkiválóbb alkotó tudósok a legkiválóbb
alkotó mûvészek társaivá válnak."
Végezetül hadd zárjam
ezt a gondolatsort egy Vásárhelyi Gyõzõtõl
kölcsönzött idézettel, amely a szépség
és absztrakció, a természet és ennek mûvészi
ábrázolása közötti kapcsolatáról
és ennek a mûvész munkáiban való megjelenésérõl
vall:
"Az érzékeinkre ható
közvetlen természet évezredek óta ihlette mûvészeinket.
A naplemente, a kikelet, a gyümölcs, az akt, az arckép,
a szimbólumok s a jelek, az élõvilág ezer és
ezer mestermûnek adott költészetet, sõt örök
életet. A kibõvült gigantikus fizikai természet,
relativitásával, elektromágneses és fényhullámaival,
anyag-, tér és idõproblémáival, csodáival
és titkaival miért ne lehetne az új költészet
és szépség kiapadhatatlan forrása? Én
vallom ezt törhetetlen hittel, de hozzáteszem, hogy ezeknek
az új élményeknek kifejezési formája
már nem lehet az ábrázolás, hanem az érzékeltetés,
egy áttett analógia révén. Ami engem illet,
én az absztrakciónak konstruktív útját
választottam, amely irányzatnak magyar elõharcosai
Kassák Lajos, Moholy-Nagy László és Bortnyik
Sándor voltak."
2. Tudomány és társadalom
Korunk egyik nagy ellentmondása,
hogy egyrészt a természettudományok és a technika
növekvõ mértékben határozzák meg
létfeltételeinket, más részt a társadalom
egyre erõsebben fogalmazza meg fenntartásait a kutatásokkal
és a technikával szemben.
A tudomány és technika
nagyszámú eredménnyel büszkélkedhet a
növekvõ népesség ellátása, az egészségvédelem,
az élet gépekkel való könnyítése,
az új hírközlési lehetöségek, a közlekedés
viharos fejlõdése és még sok más vívmány
alapjaiban és pozitívan befolyásolják hétköznapjainkat.
A világképformálás, az ismeretéhség
és a tudományos kíváncsiság az emberiség
kultúrájának lényeges elemei, melyeknek döntõ
hatása van különösen a fiatal generációra.
Ugyanakkor növekszik a társadalom
félelme a technikai újdonságok rizikóitól
illetve olyan következményeitõl, mint a környezetszennyezés,
a katonai alkalmazások, a növekvõ beavatkozás
lehetõsége az egyén privát szférájába,
az adatok manipulációja ill. más célokra való
felhasználásuk lehetõségei, stb. A tudományos
eredményeknek az átlagember általi egyre nehezebb
felfoghatóságából, áttekinhetetlenségébõl
fakadó tudatlanság azt eredményezi, hogy az egyén
fokozott mértékben inkompetensnek érzi magát.
Ezen a problémán elsõsorban
a jó képzés (oktatás és ismeretterjesztés)
segíthet. Ehhez tartozik az is, hogy meg kell tanítani az
embereknek, hogy modern korunk bonyolult problémáit csak
interdiszciplináris megközelítéssel oldhatjuk
meg. A fizikai gondolkodás, tehát ennek népszerûsítése,
különösen hatékony eszköz e cél elérésére.
A mûvészetek dilemmái
hasonlóak a tudományokéhoz, tehát a megoldás
útjai is hasonlóak. Ezért e két terület
összefogása, vagyis az értelmiségi összefogás
a humán és a reálszféra között alapvetõ
társadalmi szükségszerüség. Számomra
szomorú tapasztalat, hogy az elmúlt évek átalakulásai
során ez az összefogás nem tudott létrejönni.
3. Technológiai civilizáció és
társadalom
A modern tudomány és technológia
tehát egy sor dilemmával küzd. A tudomány nemzetközi,
globális és univerzális jellegû, eredményei
függetlenek az emberiséget megosztó olyan tényezõktõl
mint a földrajzi, faji, vallási, etnikai, nyelvi, kultúrális
vagy politikai különbségek. A természetrõl
és magunkról szerzett ismereteink mindenki számára
elérhetõek, például az iskolai oktatáson
keresztül.
A technológiák hasonlóan
univerzálisak, de gyakran titkosak vagy például szabadalmakkal
védettek. Univerzalitásuk abból fakad, hogy növekszik
az igény a gyakorlati cselekvések optimalizálására,
ami csak kompromisszumok útján lehetséges az egymásnak
ellentmondó követelmények között. E követelmények
egyre inkább nemzetközi ill. globális jellegûek,
tehát nemzetközi, de ezen felül interdiszciplináris,
a természettudományok és a matematika, a technológia,
közgazdaságtan, politika sõt az etika és a mûvészetek
közremûködését igénylõ együttmûködésre
van szükség a megoldások érdekében. Ennek
elhanyagolására ill. az ebbõl eredõ következményekre
szomorú példa a volt Szovjetunió ill. Közép
Kelet Európa jelenlegi helyzete.
A tudományos - technológiai
fejlõdés két alappillére az elmúlt évtizedekben
a nagyvonalú finanszírozás és a tudományos
kutatás szabadsága volt.
Ezek hiánya vezetett a volt
KGST országok lemaradására. E fejlõdés
eredményeképpen új anyagok születtek, új
energiaforrások kapcsolódtak a gazdaságba, az emberek
és áruk szállítása oda vezetett, hogy
a Föld egy nagy faluvá vált. A számítástechnika
forradalma az információ gyûjtés, elõállítás,
tárolás, továbbítás, reprodukálás
és feldolgozás lehetõségeit tágította
ki elképesztõ mértékben. Az egészségvédelem,
az egészséges táplálkozás és
higiénia az átlagéletkor növekedését
eredményezte. Az agrárforradalom új technológiákat
hozott az élelmiszer elõállításban,
tárolásban és feldolgozásban. A modern biológia
és géntechnológia lehetõségei még
csak most kezdenek igazán a gyakorlati életben realizálódni.
A technikai forradalom megváltoztatta otthonainkat. A villany, gáz,
fûtés, csatornázás, hûtõgép,
mosógép, mélyhûtõ, kályhák,
porszívó, a kémia új tisztító,
tartósító stb. anyagai, a félkész ételek,
vagy az új hírközlõ eszközök (TV, internet,
stb.) mindennapi életünk részeivé váltak:
Egy sor politikai és szociális
változás csak a vázolt fejlõdés alapjain
vált lehetségessé. Az alapvetõ emberi jogok
köre kiterjedt. A munkaidõ csökkenése, munkavédelem,
egészségvédelem, nyugdíjbiztosítás,
kötelezõ oktatás, stb. általánossá
vált. A munkás értékes fogyasztóvá
vált a tömegtermelés bevezetésével. Vásárlóerejének
fenntartása pedig munkabéremelést követelt. A
fejlettebb technika képzettebb munkaerõt igényelt,
a magasabb jövedelmek pedig felduzzasztották a tulajdonosok
körét (kisrészvényesek). A gyarmatbirodalmak
szétestek, hiszen az intenzív gazdaságok kevesebb
anyag és minimális munkaerõ felhasználásával
képesek magas termelékenység fenntartására.
A termelési integrációk szerepe azonban felértékelõdött.
Egyre nagyobb számú ország ismeri fel a gazdasági,
tudományos, technológiai, politikai és katonai együttmûködés
elõnyeit (EU, EFTA, CEFTA, NAFTA, APEC, stb.).
Minden jó azonban - sajnos
- rossz dolgokkal társul. A globális nukleáris, kémiai
vagy biológiai háború veszélye ugyan csökkent,
de nõtt a terrorista lokális felhasználás esélye.
A harmadik világ népességrobbanása; a mesterséges
határok, a képzetlen munkaerõ értékvesztése,
a korrupció, a demagógia és fundamentalizmus, az anarchia
és bürokratikus cselekvésképtelenség miatti
szociális és politikai veszélyek; a nyersanyagpazarlás,
a környezetszennyezés; a gazdag országok morális
és szociális közönye; a túltermelés
és az ebbõl fakadó munkanélküliség;
valamint egy sor demoralizált átalakuló társadalom
megjelenése óriási veszélyt és kihívást
jelent az emberiség számára.
4. Mit hoz a jövõ?
Forrongó világunk keresi
a megoldást ezekre a problémákra, melyek elsõsorban
a tudomány és technika eredményeinek rossz felhasználásában
gyökereznek. Ezeket sem külön-külön a tudomány
vagy a mûvészet, sem mindkettõ együtt nem képesek
megoldani. E feladat megoldásának felelõssége,
ugyanúgy mint okainak létrehozása csak az egész
emberi társadalom ügye lehet.
A liberalizmuson alapuló amerikai,
esetleg a szociális piacgazdaságra építõ
modell az igazi megoldás? Esetleg a kettõ közötti
egyensúlyon alapuló japán modellt kellene általánosítani?
Ez még nem dõlt el, de nem is hiszem hogy az eltérõ
morális és társadalmi normákon alapuló
közösségek számára ugyanaz az optimális
megoldás adódik. De azt hiszem, hogy a helyi optimumok megtalálásában
mind a tudományok mind a mûvészetek fontos szerepet
kell hogy játsszanak.
A megoldásokhoz mindenütt
kis lépésekkel juthatunk el. Kívánom, hogy
e Fényszimpózium is egy ilyen kis lépés legyen
a régiónk problémáinak megoldásához
vezetõ úton.