"Csend és sötétség"Elôadásom - képzõmûvész lévén - a fény kapcsán, az alkotásról szól. Abban ugyanakkor eltérek az elôzetes várakozásoktól, hogy ez esetben nem a személyes alkotói tapasztalataimról, közvetlen munkámról beszélek, hanem az ezeket alátámasztó konstellációról, kutatási háttérrõl; a fény fejlõdést támogató jelenségérôl, az általános alkotói magatartásról, az innováció és a mûvészet szerepérõl, valamint az ezekre vetülõ árnyékokról.
"Az entrópia és az anyag - energia gerjesztett állapota"
"Az emberi civilizáció fejlôdésének entrópiaszerû szerepe"
"A fejlõdés modellezhetõ alapfeltételei"-
"A szellemiség, a konstrukció szerepe a fejlõdésben"
"A hagyományok és a fejlesztés viszonya"
"Fény és mûfény, a vizuális médiumok fejlõdése"
"A fikció és illúzió tendenciái, a kultúrális entrópia"
"Mûzaj és mûfény, mû-megvilágosodás"
l. ábra
A civilizáció bármely
foka, fázisa szellemi produktum, amely megteremti a maga társadalmi
és infrastrukturális környezetét. Ez persze sokak
számára korántsem evidencia, és nem egyszerû
lineáris folyamat.
Szellemi kalandra invitálom
önöket: Keressük meg e folyamat rendjének mintázatait!
Miután jeles hazai és külföldi fizikusok vannak
körünkben, bátran hivatkozhatok az entrópia jelenségére,
ha nem is fizikai, hanem metaforikus értelemben, a "kulturális
entrópiára". Az élet gerjesztõdés, amely
dacol a kiegyenlítõdéssel, elcsendesedéssel,
kihüléssel, sötétséggel. A kultúra
ugyancsak gerjesztõdés, amely mintegy "entrópia szûrõként"
jelentkezik. Az Ember (létszükségen túlmutató)
építõ, eszközfejlesztõ "hozzáadó"
tevékenysége, a gondolkodásán, szocializációs,
innovatív, kommunikációs és tudásörökítõ
tevékenységén múlik. A generációkon
keresztül átadott információk nélkül
az Ember nem volna életképes. Ez az információs
halmaz maga a kultúra. (Itt a kultúra Lotmanni definíciójára
gondolok, amely nem választja szét a civilizációt
a kultúrától, mert véleményem szerint,
a szétválaszthatóság maga is, idôszaki
értelmezési, mûködési válság
eredménye.) Az a népszerû értelmezés,
amely szerint a kultúra "felépítmény", hab
a tortán, vagy valamilyen szabadidôs tevékenység,
nem állhatja meg a helyét. Bármilyen jellegü
fejlesztés elsô és utolsó lépése
(bármilyen szûk értelmezésû legyen is)
a kultúra körébe tartozik. Az elsô lépés
az alkotói érdeklõdés, szándék,
az idea, a tervezés, konstruálás fázisa. Ezt
az individuális szakaszt, számtalan esetben nem követik
a fejlesztés további innovatív lépései,
így nem kerül az átadható tudásanyag körébe,
nem válik (vagy nem azonnal válik) közkinccsé,
kulturális értékké. A mûvészeti
szintû alkotások valódi tárgya maga a kultusz,
de a mechanizmus ugyanaz. Az individuális értékek,
eredmények önmagukban nemjelentenek kulturális értéket,
csakúgy, mint a gondolkodás, a kommunikáció
és
"szórakoztatás" fejlesztésmentes "üresjáratai"
sem. Ahhoz, hogy az alkotás, fejlesztés, találmány
kulturális értékké váljon, több
lépés, több szféra együttmüködése
szükséges. A mikro -, vagy szubkultúrákban, a
történelem kisebb lélekszámú civilizációiban,
e további lépések automatikusak lehetnek, lehettek,
de a szervezett, bonyolult müködési rendszerü tömegtársadalmakban
az innovációs mechanizmusok kiépítése
éppoly fontossá válik, mint a tudásanyag intézményes
átadásának körülményei. Az aktív
innováció kiépített struktúrája
nélkül a kulturális entrópiajelenségei
(a kultuszok elhalása, az értékek devalválódása,
a közösségi érzés háttérbe
szorulása...) kerülnek elõtérbe. A müvészet
története (de bármely kultúrtörténeti
ág ugyancsak) jól dokumentálja, hogy a fejlõdés
nem lineáris és nem egyenletes.(Vertikális és
horizontális eltérések, evolúciós modell.)
A tudásörökítés, a kommunikáció,
az innováció szervezésének hibái, hiányosságai
nyomán civilizációk tûntek el. Az európai
történetben hosszú stagnáló, sôt
visszafejlõdõ korszakokról tudunk. Az aktív
korszakok közös ismérve az információk áramlásának
fejlettsége, a közvetítésnek, a (kereskedelmi)
kapcsolatoknak fokozott szerepe. A stagnáló (vagy visszafejlõdõ)
korszakok jellegzetessége a kulturális (gazdasági)
elszigeteltség, a fejlesztés nélküli önismétlõ
reprodukció, a kultusz fontosságának hanyatlása,
a tradíciók ápolásának, új tradíciók
létrehozásának elhanyagolása. Cserny József
"tápláléklánc elmélete" kapcsán
megérthettük, hogy a fejlesztésnek a teljes tárgyi
környezetbõl, kulturális kontextusból kell kiindulnia,
nem pedig valamely esztétikai, vagy mûszaki problémából.
Ez azt jelenti, hogy globális áttekintéssel törekedjünk
a lokális megoldásokra, nem megfordítva.
2. ábra
A kulturális gerjesztõdés
sarkalatos eleme az adott kommunikációs konstelláció.
A civilizációk történetében alapvetô
szerepet játszott a kommunikációs fejlettség,
kompatibi1itás, expanzió. Miután korunk kommunikációs
lehetõségei soha nem látott szintre jutottak, azt
hihetnénk, hogy az innovációs mechanizmusok ugyancsak
ilyen fejlettséget mutatnak. Ebben már többen kételkednénk.
Vizsgáljuk meg közelebbrôl, hogy mik az eltérés
okai, az információk kezelésének strukturális
problémái:
3. ábra
A kommunikációs és
társadalmi struktarák elváltak egymástól.
Ennek következményeit még nem láthatjuk át.
A gyakorlati (ipari, gazdasági tevékenység) praxisa
és az eredetileg ezt szolgáló információs
struktúra eltávolodott, helyenként elszakadt egymástól.
A kutatás, tudásátadás intézményeinek
és a gazdaságnak, a társadalmi intézményrendszernek
fimkciótlan elkülönülése egyre ijesztõbb
méreteket ölt. Egyre több nagyvállalat veszi a
kezébe az oktatást, az egyetemi végzettség
praktikus értéke, tekintélye folyamatosan csökken,
miközben az információk forgalmának techníkai
lehetõségei exponenciálisan bõvülnek,
és a gazdaság, gépesítettsége folytán
növekvõ információigényt, képzettségigényt
mutat. Az ellentmondásos helyzet oka a tudásátadás
és a praxis strukturális kapcsolathiányában
keresendõ, amihez hozzájárul a politikai intézményrendszer
elkülönülése is. A probléma (jóindulattal
vizsgálva) szervezési jellegû. A tudásörökítés
intézményei elmaradnak a napi gyakorlattól és
"fiiggetlen" világot képeznek, miközben az áttekintésük,
hatékonyságuk csökken. Az egyetem, a felsõfokú
képzettségû betanított munkások "termelésének"
színhelyévé válik, ahol a felelôs gondolkodás
másodlagos (észrevehetetlen és követelmények
nélküli). A "szakosodott elit" képzését
más intézmények (sok esetben a nagyvállalatok,
pénzintézetek, politikai szakintézmények) veszik
át. A felvázolt struktúra a rövidtávú
fejlesztés, a napi praxis túlzott elôtérbekerülése,
a piaci mechanizmusok minden területre kiható eluralkodása
irányába mutatnak. Ilyen strukhíraépítés
esetében, a rövidtávú elõnyökért,
hosszútávon komoly hátrányokkal kell ñzetni.
Az információk jelentõségének
növekedése a társadalmi modellek történeti
változásaival párhuzamosan zajlik. Ahogy a hierarchikus
társadalmí szisztémák felõl, az individuális
felé mutató változások magukkal vonták
a globális társadalmi kommunikációs módok
változásait (..., teológiák, filozóñák
kora, ideológiák kora, a tömegmanipuláció
kora), úgy az eszközfejlôdésben egyre nagyobb
teret kap a kommunikációt alátámasztó
médiumok fejlödése. Az ipari, technikai forradalom nyomában
ma az információs forradalom korát éljük.
Ez összefiigg korunk horizontális társadalmi modelljeinek
kifejlõdésével, a globális népességnövekedéssel,
a kommunikációban résztvenni kívánók
számának relatív növekedésével,
az un. dinamikus társadalmi ideálok megjelenésével,
a társadalomirányítás új módszerei
nyomán kialakult un. tömegtájékoztató
médiaipar kifejlõdésével, a feldolgozandó
tudásanyag exponenciális bövülésével,
a tömegoktatással, a specializációval, a "távolságok"
viszonylagos rövidülésével, a különbözti
szintû integrációs törekvések gyakoribbá
válásával, az életmódbeli változások
nyomán kifejlõdött szórakoztató és
reklámipar információ-dömpingjével, a
"körbe-kolonializált" földi élettér ökológiai
problémáinak tudatosulása nyomán jelentkezô
un. globális világszemlélet kialakulásával...
Az információs problematika iránt
megmutatkozó tudományos és alkotói érdeklôdés
messze megelôzte a megfelelô médiumok megjelenését:
Gyökerei, a filozófia (és filozófiai nyelvészet)
felõl már Saussure, Levi Strauss strukturalizmusában,
Dewey, Russel, Wittgenstein, Chomsky tevékenységében,
vagy a tisztábban matematikai logika felõl pl.: Gödel,
vagy Tarskinál megjelennek. Mint ahogy a számítógépes
adatkezelés és vizuális kommunikáció
szellemi elôzményei is a messze múltba vezetnek. ("A
számítógép megoldás, amely problémát
keres.")
Korunk tómegtársadalmi
jelenségei nemcsak az információk mennyiségét,
a problémák nyomán fejlôdésnek indult
információs médiumok elterjedését, szaporodását,
specializálódását és strukturálódását
érintik, hanem karakterük megváltozását
is. Ma egyre nagyobb teret nyer a vizualitás (hátterében
a számítógépes információkezelés
univerzális támogatásával), az írásbeliséggel
szemben. E jelenség magyarázata éppen a tömegtársadalmak
korának vázlatosan felsoroltjelenségeiben van.
A globális (vertikális, hierarchikus, centralizált)
társadalomszervezési strukturák a horizontális
(demokratikus, liberális, individuális) irányba mozdulnak
ki, és ezzel párhuzamosan az információk áramlásának
strulchirális (hatalmi) szerepe megnõ, karaktere megváltozik.
4. ábra
Az információk forgalmának
szerkezete átveszi a társadalmi struktúrák
formai je1legét, de az un. "tömegtársadalmak" korában,
már alakíthatja, meghatározhatja azt. Az új
vizuális médiumok kitüntetett szerepet játszanak
ebben az összefiiggésben, mert a (tágabb értelembe
vett) "multimédia" kombinációkban, a "tömegkommunikáció"
leghatékonyabb eszközeivé váltak.
Az információk csatornáinak
bõvülõ érrendszere, struktúrái
befolyásolják a befogadás, felhasználás
magatartásformá.it. Nemcsak a hálózatok, interaktív
láncok használatának technikai módszereiben,
praxisában, hanem a napi munka és tanulás intézményes
gyakorlatában is. Új munkaformák, tanulási
formák alakulnak ki, mert az információs csatornákon
keresztül, az együttmüködés, a munkakapcsolat,
a tanulási formák nem kívánják meg az
állandó helyhez - és idõhöz-kötöttségét.
Itt nyilvánvalóan nem pótlásról, hanem
kiegészítésrôl lehet szó, hiszen a napi
munkában és a tanulásban alapvetõ fontosságúak
a személyes kapcsolatok, a puszta információcserén
túlmutató emberi viszonylatok. Ugyanakkor vannak olyan elemei
e tevékenységeknek, melyekben az új lehetõségek
alátámaszthatják, segíthetik, befolyásolhatják
az adatkezelés, információcsere, a kapcsolati formák
karakterét.
A vizuális kommunikáció
és a nyelvi - fogalmi kommunikáció között
számos hasonlóság mutatkozik, de ebben az esetben
a különbségekre kell kitérni néhány
markáns elem kiemelésével: percepcionális eltérés,
állandóbb, nagyobb idõbeli és térbeli
érvényesség, fordítás-mentesség,
ajelentés komplexitása és áttétel mentessége,
a médiumok és kombinációi solélesége.
A nyelvi típusú kommunikáció a jelek egymás
utáni sorozatain alapul (tipikus bal agyféltekés funkció)
ezért a szekvenciális médiumoknál használható
helyesen a fogalom, de azoknál is a (tipikus jobb agyféltekés)
parallel típusú összetett üzenetek felidézôjeként.
(A történeti kultúrák emlékanyagának
ismeretei elsõsorban az építészeti, tárgyi
emlékek, vagyis a vizuális kommunikáció útján
kerültek a birtokunkba, másodsorban a nehézkes és
pontatlan konverzió útján kontrollálható
fogalmi, írásos emlékek útján, melyek
folyamatos, "naprakész fordítást" igényelnek.
A fogalmi absztrakció, napjaink Európán kívüli
kultúrái tekintetében is nehézségeket
okoz a pontos megértés tekintetében, miközben
a vizuális kommunikáció át tudja hidalni ezeket.)
Ilyen összefiiggésben a "vizuális nyelv", "vizuális
fogalmiság" kifejezések, az analógiákon alapuló
metaforák, melyek bizonyos tekintetben megtévesztõek,
mert a mechanikus párhuzamokat inspirálják, miközben
a jelentõs különbségek elsikkadnak. Segít
a probléma megértésében, ha figyelembe vesszük,
hogy a fogalmiság, bizonyos egyezményes jelsorozatok formájában
rögzíthetõ absztrakciós rendszer, amelynek formai
elemei és vonatkozási rendszerének nagy része
is a vizualitás (és a többi ércékeléssel
összefiiggô terület) körében érvényes.
A fogalmi (vagy pl.: a matematikai) gondolkodás része gondolkadásunknak,
de nem értelmes azonosítani az egésszel (mint azt
sokan teszik), mert noha az absztrakt mûveletek sok valóságos
helyzet megoldását kínálhatják, de az
"in és output" nélkül, az érzékeléssel
közvetlenül összefiiggõ gondolkodási, mtilcödési
elemek nélkül, a legegyszerûbb események is (mint
pl.: egy reggelizés, nem beszélve az összetettebb formákról)
keresztülvihetetlenek lennének. Az absztrakció (így
a fogalmi is), a "müveletiség" szempontjából
fontos.
Miután számunkra a valóság,
a közvetlen érzéki tartományon túl, kvalitatív
és oleg kvantitatív szempontból csak absztrakt formában
feldolgozható, ezért nagyon fontos az a képességünk,
hogy az érzéki tapasztalatokon messze túlmutató
összefiiggéseket müveleti szinten kezelni tudjuk, de ha
az eredmények nem tudnak visszakanyarodni az érzékelés
körébe (vagyis ha nem közvetít pl.: a vizuális
absztrakció), akkor nem beszélhetünk tudásról,
eredményrõl, csupán a gondolkodás müveleteirõl.
A gondolkodás mûveletei tág körben mozognak, és
az énékeléssel kezdôdnek (és végzôdnek).
A gondolkodás és a kommunikáció összefiiggései
nyilvánvalóak (Noha létezik az agyi tevékenységnek
egy széles mûveleti mezôje, amely nem kommunikatív
formába öntve, de rendezettséget mutatva, mintegy félkész
formában rejti a "majdnem tudatos" tapasztalatokat, még akkor
is, ha sohasem kerülnek a kommunikatív tartományba.),
a "megnevezettség" minõségileg más, mint a
"megsejtettség", de ennek elõjele a fogalmi tariományban
más, mint a vizualitásban, ahol az énékelés
számára kínált forma több értelmezhetõséget
enged meg, mint a fogalmi absztrakció jelsorozatai. Ami az egyik
esetben hiányosság, a másik esetben erény lehet.
Az a tudatosság, amely bizonyos alkotók számára
(képzômûvészek, zeneszenõk, építészek,
matematikusok...) alapvetô fontosságú, nem feltétlen
kell (és teljes jelentéstartományukban nem is lehet),
hogy a nyelvi típusú fogalmi tudatosság fordításában
megjelenjen. A gondolkodás azonosítása a fogalmisággal,
a hiányos agyantropológiai ismereteken túl, történeti
okokra is visszavezethetõ. A fogalmi gondolkodás absztrakciója
és a fogalmi kommunikáció, az írásbeliség
ezoterikussága folytán évszázadokon keresztül
kevesek privilégiuma volt, és ezek a kevesek éppen
a "gondolkodók" voltak. (Itt azért meg kell jegyezni, hogy
a vizuális szimbolika, a geometriai tudás szintén
ezoterikus volt, de nem véletlen, hogy éppen egy az elõzôekkel
konkuráló jelleggel, egy egészen más magatartás
jegyében egzisztált évszázadokon keresztül.)
A tudomány (különösen a természettudományok)
világa, amely napjainkban is igazolni tudja, hogy az összefiiggések
felfogása, egy szint fölött, nem nélkülözheti
a geometriai absztrakciót, a térszerû, dimenzionális
szemléletet (Érdemes a szemlélet, vagy a nézet
kifejezések jelentését átgondolni.).
5. ábra
A fogalmi kommunikáció
esetében (a kódolás, dekódolás sémáján
túlmutató), a mûveleti szempontból fontos, az
énékelés - értelmezés - gondolkodás
ósszefiíggésében jelentõséggel
bíró, elemeket jelöltük. Az elvonatkoztatott, jelsorozatokban
feldolgozott fogalmi struktíuában, olyan müveletek is
végezhetõk, melyeknek nincs énékelhetô
tartalma. A vizuális kommunikáció esetében,
az énékelés, értelmezés, kifejezés
(jelzés) átfedésben vannak (Folyamatosan változó
a (müveleti) súlypontjuk, de nem választhatóak
szét tisztán).
A fogalmi gondolkodás és
kommunikáció más módon énékeny
az illúziókra, mint a vizualitás. A fogalmi, filozófiai,
politikai illuzionizmus nem képes oly primer erõvel hatni,
mint a vizuális. A fogalmi áttétel valamelyest elidegeníti
a formát az "üzenettôl". A vizuális közlések
manipulációs lehetôségei sokkal erõsebbek,
hatásukat tudatosulásuk nélkül is kifejtik. Korunk
illuzionizmusa ötvözi a kétféle kommunikációs
szisztéma manipulációs lehetôségeit.
Az erõteljes fejlôdést mutató multimédia
eszközrendszerének lehetôségei folytán
eltûnhet a határ a dokumentum és a fikció közótt.
Megñgyelhetjük, hogy ez egyre gyakrabban megtörténik.
A hírek, közlések, üzenetek elvesztik dokumentum-értéküket.
(Gondoljunk a Golf háború, vagy a "romániai TV forradalom"
híranyagára.)
Az elektronikus médiumok mû-fénye,
amely bevilágítja a világot, egyre inkább az
illuzionizmus jegyében világít. (Európában
a képernyõ nézés napi átlaga 3-6 óra
között mozog. A fikciós tartalom aránya a 80%-ról
folyamatosan emelkedik, miközben a maradék dokumentum-értéke
folyamatosan csökken.) A fikciós mûfajok veszélye
(a mennyiségen kívül) az üzenetek tartalmában
és éppen az illúziókeltés emelkedõ
minôségében van. A naturális hitelesség
csökkenti a fikciós mûfajiság távolságtartását,
(szándékai szerint) elmossa a határi a valóság
és illúzió között.
A nagyobb veszélyforrás
mégis inkább a fikciós mûfajokon kívüli
szellemi, társadalmi és gazdasági illuzionizmus terjedésében
kereshetõ. "Az utópiajelen van." A fejlett gazdaságú,
mintaadó országokban az effektív létrehozás,
alkotás, gyártás résztvevôinek aránya
(az automatizáció eredményeként) folyamatosan
csökken. (Németországban 5-10%.) A társadalom
többi munkában résztvevõ tagja információkkal
dolgozik. Az alkotástól, létrehozástól
való elszakadás kellô táptalaja az illuzionizmusnak.
A kép, arculat - image - tervezése (nem éppen ôszinte
célzattal) mindennapossá lett. (Ebbõl a szempontból
jelentéktelenné vált a külónbség
az áru, az ember, vagy a társadalmi formációk
között.) A professzionális PR tevékenység
egyik bevallott célja, a megrendelô számára
mesterségesen kialakított kedvezõ kép terjesztése.
A leírt, kimondott szó
mágiájának devalválódása, sérülése
mellé a felmutatott kép mágiájának devalválódása,
hamis üzenete került. Az illúziók erõsebbé
válnak, mint a valóság. Az orbis pictus - a világ
képei sérültek. A vizualitás hatalmas lehetôségei,
ma a fény mágikus hatásával való visszaélés
jegyében, a szellemi bizonytalanságot, a cselekvés
tétovaságát erõsítik. A virtuális
valóság nemcsak a számítógépek
szimulációiban létezik, hanem az elektronikus médiumok
fonják fokozatosan körénk. A mûfények környezetének
hátterében kialakul a mû árnyékvilág.
Mûárnyékban vagyunk olyan értelemben is, hogy
a mûvészet hatása soha nem látott mélypontra
jutott.
A korszakunkra vonatkozó elhangzott
hipotézisek szó szerint munkahipotézisek, melyek igazolódását
remélhetôleg magának a konstellációnak
a változásai elõzik meg. Gyakorta fordul elô,
hogy a véletlenre számítva a renddel találkozom,
a rendre számítva a véletlennel. Mindkettõ
egyfajta strukhíra, minta, amely értelmezhetôségében
válik külön. Éppen az értelmezésben
vállalok érdekeltséget. Képzõmüvészként
a multimédia lehetôségeit használom fel eszközként.
Inkább fejlesztõként, alkotóként, mint
fogyasztóként ismerem ezeket az eszközöket. Nem
vagyok hajlandó elfelejteni a mñvészet történetét,
lemondani a képzômûvészet kultikus erejérôl,
elfogadni kvalitásainak, hangsúlyosságának
elvesztését. Ezért inkább eszközeimben
fordulok a magas technológiákhoz, új médiumokhoz,
új megnyilvánulási formákhoz. Attitûdöm
alkotói, bizonyos értelemben offenzív, egyben távolságtartó,
sõt konzervatív marad. Tizenhat éve tanítok,
ebbôl tíz éve vizuális nevelõket. Egyetemi
kutatási projekteket kezdeményeztem és vezettem. Nem
a felmutatott tézisek újdonság-értéke,
az érinthetetlen evidenciák megóvása, hanem
az irreverzibilis folyamatok felkutatása, feldolgozása, a
vizuális gondolkodás megfejtései, a konstellációk
strukturális megoldása érdekel. Kutatásaimban
nem csupán adatokat, összefiiggéseket keresek, hanem
a törvényszeniségek összefiiggõ mintázatait,
térbeli modelljeit. A "rend" mintázatait keresem. Gondolataim,
írásaim, alkotásaim e mintázatok lenyomatai,
reményeim szerint világítójelei, üzenetei.
E tevékenységjelzésszerã
gesztusa ez az idõ szorítása miatt végéhez
ért, emblematikus rövidségû, inspiratív
szándékú elõadás.
Sok olyan kérdés vár válaszra,
melyek fontosságát nem kérdôjelezik meg a szakterületek,
de a felparcellázott gondolkodás, átfogó illetékesség
hiányában nem találhatja a "közös" válaszokat.
Csak az interdiszciplináris, kózós kutatás
teheti fel, és találhatja meg ezeket. Ennek háttereként,
a Symposion Társaság, példaértékû
alapozó formákat, módszereket kínált,
de az intézményes továbblépés lehetõségeit
tovább kell építeni.
Köszönöm a figyelmüket.