A lumineszcencia jelenségével
és igy a fényporokkal is, néhány cikktöl
eltekintve, eddig csak a mûszaki és a t.ermészet tudományok
foglalkoztak behatóbban. Igen érdekes aspektusa lehetne ugyanennek
pszichikai és esztétikai hatásait vizsgálni
egy olyan: korban, amikor a lumineszcens efferktusok - az épületeinkben
hasznält különbözö spektrumú fénycsövek,
a sárgán, zölden, pirosan világitó biztonsägi
ruházatok és izléstelen pulóverek, a televizió
képernyõje és a számítógép
szines monitorja, stadionok e redményjelzõi és a háztetõk
reklámtáblái - meghatározó vi
zuális élményeinkké váltak. Ahogy
Lukács Gyula, a hazai színtan egyik kiemelkedõ egyénisége
irja: "Szäzadunk irányzata, hogy az ember .a természetes
környezet helyett. a sa,ját. maga készítettet
választja. Van f'luoreszcencia a természetben is, de a maga
teremtette világban az ember szuverénen alkalmazza a mûvészetben
, a tervezésben a fluoreszkáló pigmenteket "
A festékeknél megszokott
szubsztraktiv színkeverés, helyett, /ahol a szinek keverése,
egmás kioltásával a feketéig , jut el
/ a lumineszcens festékek egy új világot nyitnak,
hiszen millió kis lámpaként müködve az addítiv
szinkeverés szabályai szerint a világitó fehër
a végeredmény. A fényporok a színek határait
is kibõvitik. A piros pirosabb, a zöld zöldebb,
kék kékebb, mint a természetben látható
és a hagyományos festékekkel reprodukálható
szinek. Hatásukat fokozza, hogy ezeket a színeket sötét
környezetben, az emberi szem számára láthatatlan
ultraibolya f'ény, vagy a képernyõn az elektron sugár
váltja ki, rendkivül erõs kontrasztokat és perspektivákat
teremve.
Nem csoda, hogy a megszokott vizualitás
határainak kiterjesztése új lehetõségként
bevonult a mûvészek eszköztárába is. A
fényporok alkalmazását. egyre gyakrabban láthatjuk,
akár a számítógépes grafikában,
akár a videómûvészetben. Elõzményeik
között Oskar Schlemmer foszforeszkáló eszközöket
alkalmazó táncszínházi képeit említhetjük.
Egyes alkotók mûveiben - mint Julius Gyula, Kuchta Klára,
Péter Ágnes -a fluoreszkáló anyag a mûalkotás
egyik eleme. Csáji Attilánál az életmû
egy szakasza, melybõl tovább lép a mégnagyobb
kihívás, a lézer irányába. Mások,
mint például Mengyán András, a hagyományos
módszerekkel készített, bekeretezett, és falra
akasztott grafika és festmény meghökkentõ hatású
anyagaként használják a luminesszens festékeket.
Ha ennek a pár sornak az elolvasása
után a kedves olvasónak hiányérzete marad,
fel kell hívnom a figyelmét, hogy a luminesszencia látvány.
Ezt a gyakran varázslatosan szép látványt szöveggel
visszaadni nem lehet. Látni kell, mint fizikai jelenséget,
vagy mint a mûalkotás elemét.